Entrepreneurial Process

A Study in the Interior Decorating Industry

Authors

  • Kelly Cristina Fernandes de Oliveira Federal University of Uberlândia
  • Alex Fernando Borges Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.21574/remipe.v6i1.198

Keywords:

Entrepreneurship, Entrepreneur, Entrepreneurial Process, Innovation, Interior Decorating Design

Abstract

The purpose of this paper is to understand the business creation process in the interior decorating industry. In order to do so, we developed a qualitative multicase study in three small businesses located in Ituiutaba, Minas Gerais State. Specifically, we aimed to historically review the studied cases and to identify the construction of their entrepreneurial processes, assuming the concepts proposed by Shane and Venkataraman (2000). These authors consider the entrepreneurial process as the set of actions that contemplates the business idea, the identification and exploration of business opportunities, which converges to new business creation. The results show that, in the studied cases, some particular motivations influence the entrepreneurial processes, including different trajectories of opportunities? identification and exploration, which in turn influence the creation of organizations in the interior decorating industry. We conclude that exogenous opportunities such as market opening and customers demand, and endogenous opportunities such as new products and services, innovations, motivated by individual, familiar, and professional matters.

Author Biographies

Kelly Cristina Fernandes de Oliveira, Federal University of Uberlândia

Graduada em Administração pela Universidade Federal de Uberlândia

Alex Fernando Borges, Universidade Federal de Uberlândia

Doutor em Administração no Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Lavras (PPGA/UFLA)

References

ALMEIDA, A. S.; TEIXEIRA, R. M.A criação de negócios de micro e pequeno porte da economia criativa. Revista Eletrônica de Ciência Administrativa, v. 15, n. 2, p. 74-89, mai./ago. 2016.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE DESIGNERS DE INTERIORES. Anuário Acadêmico ABD. São Paulo: ABD, 2015. Disponível em: <http://www.abd.org.br/novo/f01/img/abd-academico/edital.pdf>. Acesso em: 21 mai. 2017.

BAGGIO, A. F.; BAGGIO, D. K. Empreendedorismo: Conceitos e definições. Revista de empreendedorismo, inovação e tecnologia, v. 1, n. 1, p. 25-38, 2014.

BORGES, A. F.; LIMA, J. B; BRITO, M. J. Fundamentos da Pesquisa em Empreendedorismo: aspectos conceituais, teóricos, ontológicos e epistemológicos. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM ADMINISTRAÇÃO, 41, 2017, São Paulo. Anais... Rio de Janeiro: ANPAD, 2017.

BORGES, A. F.; LIMA, J. B.; ANDRADE, D. M. Práticas de inovação em empresa familiar: estudo de caso. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, v. 8, n. 3, p. 37-54, 2014.

BRUYAT, C.; JULIEN, P. Defining the field of research in entrepreneurship. Journal of Business Venturing, v. 16, p. 165-180, 2000.

BUSENITZ, L. W. et al. Entrepreneurship research (1985-2009) and the emergence of opportunities. Entrepreneurship Theory and Practice, Boca Raton, v. 38, n. 5, p. 981-1000, set. 2014.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos quantitativo, qualitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

DUARTE, R. Entrevistas em pesquisas qualitativas. Educar em Revista, Curitiba, n. 24, p. 213-225, 2004.

FEDERAÇÃO DAS INDÚSTRIAS DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO. Mapeamento da Indústria Criativa no Brasil. Rio de Janeiro: FIRJAN, 2016. Disponível em: <http://www.firjan.com.br/economiacriativa/download/mapeamento-industria-criativa-sistema-firjan-2016.pdf>. Acesso em: 21 mai. 2017.

FREEMAN, C. et al. Technical change and economic theory, London, Pinter, 1988.

GOMES FILHO, J. Design do objeto: Bases conceituais. Editora Escrituras, 2006.

HISRICH, R. D.; PETERS, M. P.; SHEPHERD, D. A. Empreendedorismo. Artmed, 2009.

MACHADO, H. P. V.; NASSIF, V. M. J. Réplica - Empreendedores: reflexões sobre concepções históricas e contemporâneas. Revista de Administração Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 18, n. 6, p. 892-899, out. 2014.

MANUAL DE OSLO. Diretrizes para coleta e interpretação de dados sobre inovação, 1997. Disponível em: <http://www.abimaq.com.br/Arquivos/Html/IPDMAQ/oslo%20

diretrizes%20-%20FINEP.pdf>. Acesso em: 14 out. 2017.

MORAES, R. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999.

OLIVEIRA, P. Design: Ações e Críticas, 2008. Disponível em: <https://paulooliveira.wordpress.com/2008/06/30/tudo-que-voce-precisa-saber-sobre-design-de-interiores-e-ambientes/>. Acesso em: 03 jun. 2017.

SCHUMPETER, J. A. Teoria do desenvolvimento econômico: uma investigação sobre lucros, capital, crédito, juro e o ciclo econômico. São Paulo: Abril Cultural, 1997.

SERVIÇO BRASILEIRO DE APOIO ÀS MICRO E PEQUENAS EMPRESAS. Como montar uma empresa de decoração de ambientes. Brasília: SEBRAE, 2013. Disponível em: <http://www.sebrae.com.br/appportal/reports.do?metodo=runReportWEM&nome

Relatorio=ideiaNegocio&COD_IDEIA=cdb87a51b9105410VgnVCM1000003b74010a____>. Acesso em: 21 mai. 2017.

SHANE, S.; VENKATARAMAN, S. The promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of Management Review, v. 25, n. 1, p. 217-226, jan. 2000.

VALE, G. M. V. Empreendedor: origens, concepções teóricas, dispersão e integração. Revista de Administração Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 18, n. 6, p. 874-891, 2014.

VALE, G. M. V.; CORRÊA, V. S.; REIS, R. F. dos. Motivações para o empreendedorismo: necessidade versus oportunidade? Revista de Administração Contemporânea, v. 18, n. 3, p. 311-327, mai. 2014.

VALENCIANO, L. H.; BARBOZA, R. J. Conceitos de empreendedorismo. Revista Científica Eletrônica de Administração, v. 6, n. 4, p. 685-693, 2005.

VERGARA, S. C. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. 14 ed. São Paulo: Atlas, 2013.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.

Published

2020-01-02

How to Cite

Oliveira, K. C. F. de, & Borges, A. F. (2020). Entrepreneurial Process: A Study in the Interior Decorating Industry. REMIPE - Revista De Micro E Pequenas Empresas E Empreendedorismo Da Fatec Osasco, 6(1), 104–120. https://doi.org/10.21574/remipe.v6i1.198