Entrepreneurial education in elementary school:

Young entrepreneurs first step program (JEPP)

Authors

  • Helaine Monique Araújo dos Santos Universidade Federal do Ceará (UFC)
  • Diego de Queiroz Machado Universidade Federal do Ceará (UFC)
  • Hugo Osvaldo Acosta Reinaldo Universidade Federal do Ceará (UFC)
  • Sonia Regina Amorim Soares de Alcântara Universidade FEderal do Ceará (UFC)
  • Winny Rebouças Mota Universidade Federal do Ceará (UFC)

DOI:

https://doi.org/10.21574/remipe.v7i1.279

Keywords:

entrepreneurial education; Elementary School; case study; Young Entrepreneurs First Steps; Sebrae.

Abstract

Teaching entrepreneurship to those students stimulates the perception and enjoyment of opportunities that add value to the society, helping them to broaden their knowledge and to have a broader vision of how to achieve an improvement in quality of life. In this context, this work has as a general objective to observe how the Sebrae's project “Jovens Empreendedores Primeiros Passos (JEEP)” contributes to incentivate the entrepreneurship in elementary education. For that, a qualitative research was carried out, in which it was applied forms with 64 teachers, interviews with 3 consultants and researches in institutional documents. In this way, it can be seen that the project provided great achievements in the students' lives, such as: a valuation of the environment, a sense of collectivity, creativity, performance increase, among others.

Author Biographies

Helaine Monique Araújo dos Santos, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Bacharel em Administração pela Universidade Federal do Ceará (UFC).

Diego de Queiroz Machado, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Professor do Programa de P´ós-Graduação em Administração e Controladoria (PPAC) da Universidade Federal do Ceará (UFC).

Hugo Osvaldo Acosta Reinaldo, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Professor da Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade (FEAAC) da Universidade FEderal do Ceará (UFC)

Sonia Regina Amorim Soares de Alcântara , Universidade FEderal do Ceará (UFC)

Professora da Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade (FEAAC) da Universidade FEderal do Ceará (UFC)

Winny Rebouças Mota, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Pesquisadora bolsista PIBIC do Curso de Administração da Universidade Federal do Ceará (UFC).

References

DOLABELA, F. O ensino de empreendedorismo no Brasil: uma metodologia revolucionária. 1999. Disponível em: <www.portal.educacao.salvador.ba.gov.br/site/documentos/espaco-virtual/espacoeucar/ensino-fundamental/ensino-fundamental/fundamental-II/artigos/oensinoempreendedorismonobrasil.pdf>. Acesso em: 15 set. 2017.
DOLABELA, F. Oficina do Empreendedor. Rio de Janeiro: Sextante, 2008.
DOLABELA, F.; FILION, L. J. Fazendo revolução no Brasil: a introdução da pedagogia empreendedora nos estágios iniciais da educação. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, v.3, n.2, 2013. Disponível em: <http://www.spell.org.br/documentos/ver/30766>. Acesso em: 15 out. 2017.
FILION, L. J. Empreendedorismo e Gerenciamento: processos distintos, porém complementares. São Paulo. RAE Light, v. 7, n. 3, p. 2-7, Jul./Set. 2000. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rae/v40n3/v40n3a13.pdf>. Acesso em: 01 set. 2017.
GIL, A.C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2011.
LIBERATO, A.C.T. Empreendedorismo na Escola Pública: Despertando Competências, Promovendo A Esperança! 2007. Disponível em: <www.oei.es/etp/empreendedorismo_escola_publica_teixeira.pdf>. Acesso em: 01 set. 2017.
LOPES, R. M. A. Referenciais para a educação empreendedora? In: LOPES, R. (org.). Educação Empreendedora: conceitos, modelos e práticas. Rio de Janeiro: Elsevier; São Paulo: SEBRAE, 2010. Cap. 2, p. 7-44.
LOPES, R. M. A; TEIXEIRA, M. A. A. Educação Empreendedora no ensino fundamental. In: LOPES, R. (org.). Educação Empreendedora: conceitos, modelos e práticas. Rio de Janeiro: Elsevier; São Paulo: SEBRAE, 2010. Cap. 3, p. 45-66.
OLIVEIRA, M. M. Como fazer projetos, relatórios, monografias, dissertações e teses. 5. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2011.
PEDRO, A. M. Procedimentos para integrar os conceitos de empreendedorismo no ensino fundamental. 2007. 115f. Florianópolis. Tese de Doutorado (doutorado em Engenharia de Produção). Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, UFSC. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/89848>. Acesso em: 25 set. 2017.
SANTOS, L. S. Empreendedorismo no ensino fundamental: uma aplicação. 2000. 108f. Florianópolis. Dissertação de Mestrado (mestre em Engenharia de Produção). Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, UFSC. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/78981>. Acesso em: 01 ago. 2017.
SANTOS, M. C. O Ensino do Empreendedorismo nas Escolas. 2012. 39 f. Monografia (Especialização em Gestão Pública Municipal). Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba.Disponível em: <http://repositorio.roca.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/1797/1/CT_GPM_II_2012_60.pdf>. Acesso em: 12 set. 2017.

Published

2021-02-01

How to Cite

Santos, H. M. A. dos, Machado, D. de Q., Osvaldo Acosta Reinaldo, H., Regina Amorim Soares de Alcântara , S., & Rebouças Mota, W. . (2021). Entrepreneurial education in elementary school: : Young entrepreneurs first step program (JEPP). REMIPE - Revista De Micro E Pequenas Empresas E Empreendedorismo Da Fatec Osasco, 7(1), 100–117. https://doi.org/10.21574/remipe.v7i1.279

Most read articles by the same author(s)