Entrepreneurial education in elementary school:
Young entrepreneurs first step program (JEPP)
DOI:
https://doi.org/10.21574/remipe.v7i1.279Keywords:
entrepreneurial education; Elementary School; case study; Young Entrepreneurs First Steps; Sebrae.Abstract
Teaching entrepreneurship to those students stimulates the perception and enjoyment of opportunities that add value to the society, helping them to broaden their knowledge and to have a broader vision of how to achieve an improvement in quality of life. In this context, this work has as a general objective to observe how the Sebrae's project “Jovens Empreendedores Primeiros Passos (JEEP)” contributes to incentivate the entrepreneurship in elementary education. For that, a qualitative research was carried out, in which it was applied forms with 64 teachers, interviews with 3 consultants and researches in institutional documents. In this way, it can be seen that the project provided great achievements in the students' lives, such as: a valuation of the environment, a sense of collectivity, creativity, performance increase, among others.
References
DOLABELA, F. Oficina do Empreendedor. Rio de Janeiro: Sextante, 2008.
DOLABELA, F.; FILION, L. J. Fazendo revolução no Brasil: a introdução da pedagogia empreendedora nos estágios iniciais da educação. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, v.3, n.2, 2013. Disponível em: <http://www.spell.org.br/documentos/ver/30766>. Acesso em: 15 out. 2017.
FILION, L. J. Empreendedorismo e Gerenciamento: processos distintos, porém complementares. São Paulo. RAE Light, v. 7, n. 3, p. 2-7, Jul./Set. 2000. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rae/v40n3/v40n3a13.pdf>. Acesso em: 01 set. 2017.
GIL, A.C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2011.
LIBERATO, A.C.T. Empreendedorismo na Escola Pública: Despertando Competências, Promovendo A Esperança! 2007. Disponível em: <www.oei.es/etp/empreendedorismo_escola_publica_teixeira.pdf>. Acesso em: 01 set. 2017.
LOPES, R. M. A. Referenciais para a educação empreendedora? In: LOPES, R. (org.). Educação Empreendedora: conceitos, modelos e práticas. Rio de Janeiro: Elsevier; São Paulo: SEBRAE, 2010. Cap. 2, p. 7-44.
LOPES, R. M. A; TEIXEIRA, M. A. A. Educação Empreendedora no ensino fundamental. In: LOPES, R. (org.). Educação Empreendedora: conceitos, modelos e práticas. Rio de Janeiro: Elsevier; São Paulo: SEBRAE, 2010. Cap. 3, p. 45-66.
OLIVEIRA, M. M. Como fazer projetos, relatórios, monografias, dissertações e teses. 5. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2011.
PEDRO, A. M. Procedimentos para integrar os conceitos de empreendedorismo no ensino fundamental. 2007. 115f. Florianópolis. Tese de Doutorado (doutorado em Engenharia de Produção). Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, UFSC. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/89848>. Acesso em: 25 set. 2017.
SANTOS, L. S. Empreendedorismo no ensino fundamental: uma aplicação. 2000. 108f. Florianópolis. Dissertação de Mestrado (mestre em Engenharia de Produção). Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, UFSC. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/78981>. Acesso em: 01 ago. 2017.
SANTOS, M. C. O Ensino do Empreendedorismo nas Escolas. 2012. 39 f. Monografia (Especialização em Gestão Pública Municipal). Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba.Disponível em: <http://repositorio.roca.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/1797/1/CT_GPM_II_2012_60.pdf>. Acesso em: 12 set. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 REMIPE - Revista de Micro e Pequenas Empresas e Empreendedorismo da Fatec Osasco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.