Entrepreneurial Skills in The Covid-19 Pandemic:

A Study With Fashion Retail SMES

Authors

  • Henrique Pereira da Silva Universidade Federal do Ceará (UFC)
  • Editinete André da Rocha Garcia Universidade Federal do Ceará
  • Augusto Cézar de Aquino Cabral Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.21574/remipe.v8i1.318

Keywords:

Entrepreneurial skills; Pandemic; Crisis; COVID-19; SMEs.

Abstract

Pandemics directly and indirectly affect the functioning of different sectors of the economy, and the consequences of this phenomenon may be specific to each sector. Some are impacted more negatively, while others may even benefit economically. In view of this fact, this study aims to investigate the entrepreneurial skills of small fashion retail business owners in the midst of the COVID-19 pandemic. For this, qualitative research of descriptive character was applied with eight entrepreneurs in a city in the interior of the state of Ceará. The results indicate that the entrepreneurs have developed in practice the entrepreneurial skills of the realization and planning groups as well as the entrepreneurial skills of assertiveness and emotional control and dealing with risks and difficulties. This research is relevant, as it contributes to the understanding of the management of entrepreneurial competences of the owners of SMEs that work in fashion retail, considering the conjuncture of crisis created by the pandemic of COVID-19.

Author Biographies

Henrique Pereira da Silva, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Mestrando em Administração e Controladoria pelo Programa de Pós-Graduação em Administração e Controladoria (PPAC) da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Turma 2020-2022, na linha de pesquisa Organizações, Estratégia e Sustentabilidade (OES). Especialista em Metodologia do Ensino a Distância (UNINASSAU) e Graduado em Administração (UNICATÓLICA DE QUIXADÁ). Atualmente é Professor Tutor do Núcleo de Educação a Distância do Centro Universitário Christus (NEAD/UNICHRISTUS) atuando nos cursos de Administração, Gestão de Marketing e Processos Gerenciais.

Editinete André da Rocha Garcia, Universidade Federal do Ceará

Possui Doutorado em Administração de empresas pela Universidade de Fortaleza (2016), mestrado em Controladoria e Contabilidade pela Universidade de São Paulo (2003), graduação em Direito pela Universidade de Fortaleza (1996) e graduação em Bacharel Em Ciências Contábeis pela Universidade Federal do Ceará (1988). Atualmente é professora colaboradora do Programa de Mestrado e Doutorado em Administração e Controladoria da Universidade Federal do Ceará.

Augusto Cézar de Aquino Cabral, Universidade Federal do Ceará

Possui graduação em Administração pela Universidade de Fortaleza (1988), mestrado em Administração pela Universidade Estadual do Ceará (1996), mestrado em Educação pela Universidade de New Hampshire - EUA - (1991) e doutorado em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais (2001). É professor Titular da Universidade Federal do Ceará, com atuação na graduação e na pós-graduação, em particular no Programa de Pós-graduação em Administração e Controladoria (PPAC), nas linhas de estudos organizacionais e gestão de pessoas e estratégia e sustentabilidade. Atualmente, coordena o Mestrado Profissional em Administração e Controladoria - MPAC.

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Published

2022-04-01

How to Cite

Silva, H. P. da, Garcia, E. A. da R. ., & Cabral, A. C. de A. (2022). Entrepreneurial Skills in The Covid-19 Pandemic: : A Study With Fashion Retail SMES. REMIPE - Revista De Micro E Pequenas Empresas E Empreendedorismo Da Fatec Osasco, 8(1), 79–98. https://doi.org/10.21574/remipe.v8i1.318