Innovation management:

a logistics solutions company case

Authors

  • Cláudio Aguiar Vita Centro Federal de Educação Tecnológica de Ouro Preto (CEFET)
  • Helbert José de Góes Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG)
  • Valéria Antÿnio Pereira Centro Universitário UNA
  • Luiz Rodrigo Cunha Moura Centro Universitário UNA
  • Rahimá Aparecida Mendonça da Costa Birchal Fundação Dom Cabral

DOI:

https://doi.org/10.21574/remipe.v6i1.175

Keywords:

Innovation Management, Technology, Logistics Solutions, Supply Chain Operations, Competitive Advantage.

Abstract

Not only innovation per se, but the process of innovation is one of the topics that arouse the interest of researchers in the management areas. In addition, its importance in relation to managerial implications makes the issue even more pressing. The objective of this work was to analyze the management of a small logistics company based in Belo Horizonte - MG, Brazil. The methodology used had a qualitative approach, being characterized by an exploratory research conducted through interview and document analysis. The results were obtained through the technique of content analysis and indicate that the company studied performs several actions of the innovation management process such as: search, selection and innovation, presenting several skills recommended by the theory of innovation management. In addition, it also presents the advantages of small enterprises in managing innovation, such as ease of communication among their members, flexibility and adaptability, and speed of decision making.

Author Biographies

Cláudio Aguiar Vita, Centro Federal de Educação Tecnológica de Ouro Preto (CEFET)

Professor do Centro Federal de Educação Tecnológica de Ouro Preto (CEFET)

Pós-Graduado em Matemática (Universidade Federal de Ouro Preto) e Bacharel em Engenharia de Minas (Universidade Federal de Ouro Preto).

Helbert José de Góes, Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG)

Professor do Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG).

Mestre em Administração (Centro Universitário UNA), Pós-Graduado em Gestão Estratégica de Marketing (Centro Universitário Newton Paiva) e Bacharel em Administração (Centro Universitário Newton Paiva) e em Direito (PUC/Minas).

Valéria Antÿnio Pereira, Centro Universitário UNA

Analista de Planejamento Master, VALE, Brasil.

Mestre em Administração (Centro Universitário UNA), pós-graduada em Gestão de Projetos (Fundação Getúlio Vargas), em Administração Empresarial (Universidade Federal de Uberlândia) e Bacharel em Administração (Faculdade de Estudos Administrativos de Minas Gerais).

Luiz Rodrigo Cunha Moura, Centro Universitário UNA

Doutorado em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais

Rahimá Aparecida Mendonça da Costa Birchal, Fundação Dom Cabral

Pesquisadora da Fundação Dom Cabral - MG

Mestre em Administração (Centro Universitário UNA), Pós-graduada em Gestão Estratégica do Capital Humano (Centro Universitário UNIS) e Bacharel em Administração (Universidade Federal de Lavras).

References

ABSTARTUPS. Tudo que você precisa saber sobre startups. Acesso em 14 dez. de 2017. Disponível em: <https://abstartups.com.br/2017/07/05/tudo-que-voce-precisa-saber-sobre-startups/>.

BRITO, E. P. Z.; BRITO, L. A. L; MORGANTI, F. Inovação e o Desempenho Empresarial: lucro ou crescimento? RAE-eletrônica, 8(1), p. 1-24, 2009.

DODGSON, M.; GANN, D.; SALTER, A. The Role of Technology in the Shift Towards Open Innovation: the case of Procter & Gamble. R&D Management, 36(3), p. 333-346, 2006.

GARCIA, R.; CALANTONE, R. A Critical Look at Technological Innovation Typology and Innovativeness Terminology: a literature review. The Journal of Product Innovation Management, 19(2), p. 110-132, 2002.

GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. São Paulo: Atlas, 1999.

GOMES, C. M.; KRUGLIANSKAS, I. Indicadores e Características da Gestão de Fontes Externas de Informação Tecnológica e do Desempenho Inovador de Empresas Brasileiras. Revista de Administração Contemporânea, 13(2), p. 172-188, 2009.

MINISTÉRIO DA CIÊNCIA, TECNOLOGIA E INOVAÇÃO. Ciência Tecnologia e Inovação para o Desenvolvimento Nacional. Proposta da Estratégia Nacional de Ciência, tecnologia e Inovação 2016-2019. Acesso em 16 fev de 2018. Recuperado de: http://www.mcti.gov.br/documents/10179/35540/Estrat%C3%A9gia+Nacional+de+Ci%C3%AAncia,%20Tecnologia+e+Inova%C3%A7%C3%A3o+(Encti)%202016-2019+-documento+para+discuss%C3%A3o/5a4fe994-955e-4658-a53c-bc598af09f7e.

NASCIMENTO, P. T. S.; YU, A. S. O.; SOBRAL, M. C. As Orientações Estratégicas da Inovação em Produtos Populares. Revista de Administração Contemporânea, 12(4), p. 907-930, 2008.

OCDE. Manual de Oslo: diretrizes para coleta e interpretação de dados sobre inovação. OCDE, FINEP, 1997.

OECD. The Nature of Innovation and the Evolution of the Productive System: technology and productivity-the challenge for economic policy. Paris: OECD, 1991.

SIGUAW, J. A.; SIMPSON, P. A.; ENZ, C. A. Conceptualizing Innovation Orientation: a framework for study and integration of innovation research. The Journal of Product Innovation Management, 23, p. 556–574, 2006.

SUNDBO, J.; GALLOUJ, F. Innovation in services. Synthesis Paper, Oslo, Noruega, n. 2, 1998

TIDD, J., BESSANT, J.; PAVITT, K. Gestão da Inovação. Porto Alegre: Bookman, 2008.

TIGRE, P. B. Gestão da Inovação: a economia da tecnologia do Brasil. Rio de Janeiro: Elsevier, 2006.

TWIARI, R.; HERSTATT, C. Role of “Lead Market” Factors in Globalization of Innovation: emerging evidence from India e its implications. In Proceedings of IEEE International Technology Management Conference (IEEE-ITMC), p. 27-30, n. 64, Jun. 2011.

VALLADARES, P. S. D. A.; VASCONCELLOS, M. A.; DI SERIO, L.C. Capacidade de Inovação: revisão sistemática da literatura. Revista de Administração Contemporânea, 18(5), p. 598-626, 2014.

VARGAS, E. R.; ZAWISLAK, P. A. Inovação em Serviços no Paradigma da Economia do Aprendizado: a pertinência de uma dimensão espacial na abordagem dos sistemas de inovação. Revista de Administração Contemporânea, 10(1) p. 139-159, 2006.

WATKINS, A.; PAPAIOANNOU, T.; KALE, D.; MUGWAGWA, J. National Innovation Systems, Developing Countries, and the Role of Intermediaries: a critical review of the literature. IKD Working Paper, N. 70, 2014.

YIN, R. K. Estudo de Caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2015.

Published

2020-01-02

How to Cite

Vita, C. A., Góes, H. J. de, Pereira, V. A., Moura, L. R. C., & Birchal, R. A. M. da C. (2020). Innovation management: : a logistics solutions company case. REMIPE - Revista De Micro E Pequenas Empresas E Empreendedorismo Da Fatec Osasco, 6(1), 187–205. https://doi.org/10.21574/remipe.v6i1.175