Adoption of information technology as a strategy to improve the performance of micro and small business management
DOI:
https://doi.org/10.21574/remipe.v5i1.165Keywords:
information technology, performance, micro and small enterprisesAbstract
The purpose of this study is to investigate the influence of the adoption of information technologies on the performance of micro and small enterprises (MSEs) of the retail sector in the city of Belém, capital of the state of Pará. The research examines and discusses, based on the theories of Information Technology (IT), aspects related to the adoption of them and the benefits in terms of the performance of organizations. Data were collected from 53 enterprises in the retail sector, through the application of structured questionnaires, whose data were treated and analyzed using statistical technique of Exploratory Factor Analysis (AFE) and multiple regression. As a result, it has been observed that enterprises are highly reliant on IT to survive in the market. Adoption assists MSEs in their management, offering greater internal control, agility, productivity and increased sales. It was also verified that there is a positive relationship between the constructs of the motivation of IT adoption and the performance of enterprises and that the factors that motivate the enterprises to adopt IT are: guarantee of good operation of the company, improvement in customer service and a faster accomplishment of specific tasks.
References
ALAM, S. S.; NOOR, M. K. M. ICT Adoption in Small and Medium Enterprises: an Empirical Evidence of Service Sectors in Malaysia. InternationalJournal of Business and Management.Vol 4.n. 2. 112-125. February, 2009
ALBERTIN, Alberto Luiz; ALBERTIN, Rosa Mariade Moura. Tecnologia de Informaç?oe Desempenho Empresarial no Gerenciamento de seus Projetos: um Estudo de Caso de uma Indústria. RAC, Curitiba, v. 12, n. 3, p. 599-629, 2008.
BAYO-MARIONES, A.; LERA-LâPEZ, F. A firm-level analysis of determinants of ICT adoption in Spain. Technovation, n.27. 2007. 352-366.
CHUANG, Ta-Tao; NAKATANI, Kazuo; ZHOU, Duanning. An exploratory study of the extent of information technology adoption in SMEs: an application of upper echelon theory.Journal of Enterprise Information Management, v. 22, n. 1/2, p. 183-196, 2009.
CONSOLI, D. Literature analysis on determinant factors and the impact of ICT in SMEs. Procedia -Social and Behavioral Sciences. n.62: 93 ?97, 2012.
DEGROOTE, S. E.; MARX, T. G. The impact of IT on supply chain agility and firm performance: An empirical investigation. International Journal of Information Management. v.33: 909-916. 2013.
FÁVERO, L. P. L.; BELFIORE, P. P.; CHAN, B. L.; SILVA, F. L. Análise de Dados:modelagem multivariada para tomada de decisões. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009.
GHOBAKHLOO, M.; SABOURI, M.S.; HONG, T.S.; ZULKIFLI, N. Information technology adoption in small and medium-sized enterprises; an appraisal of two decades literature. Interdisciplinary Journal of Research in Business. v.1, Issue7, July 2011 (p. 53-80).
GOBBO JèNIOR,J. A. Adoção da Tecnologia da Informação nas Micro e Pequenas Empresas de Taquarituba -SP.2013. 93p. Trabalho de Conclusão de Curso -Escola de Engenharia de São Carlos, Universidade de São Paulo, São Carlos, 2013.GUJARATI, D. N. Econometria básica. 4. ed. Rio de Janeiro: Campus, 2006.
GUPTA, P.; SEETHARAMAN, A.; RAJ, J. R. The usage and adoption of cloud computing by small and medium businesses. International Journal of Information Management. v.33: 861-874. 2013.
HAIR Jr, J; ANDERSON, R. E.; TATHAM, R. L.; BLACK, W. C. Análise Multivariada de dados.5. Ed. Porto Alegre: Bookman, 2009.
HASHIM, J. Information communication technology (ICT) adoption among SME owners in Malaysia.International Journal of Business and Information. v.2,n. 2, Dec. 2007.
LAUDON, Kenneth C.; LAUDON, Jane Price. Sistemas de informac?ões gerenciais.7.ed. Pearson: São Paulo, 2009.
LUNARDI, G.L.;DOLCI, P.C.;MACADA, A.C.G.. Adoção de tecnologia de informação e seu impacto no desempenho organizacional: um estudo realizado com micro e pequenas empresas. Revista de Administração(São Paulo. Online), v. 45, p. 05-17, 2010.
MELO, D. R. A. A importância da tecnologia da informação nas estratégias das organizações contemporâneas: breve revisão de literatura.V CONVIBRA ?Congresso Virtual Brasileiro de Administração. 2008.
MELVILLE, N.; KRAEMER, K.L.; GURBAXANI, V. Information technology and organizational performance: an integrative model of IT business value, MIS Quarterly, 28 (22), 283-322. 2004.
MINGOTI, S. A. Análise de dados através de métodos de estatística multivariada: uma abordagem aplicada. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005.
MORAES, G. D. A.; TERENCE, A. C. F.; ESCRIV?O FILHO, E. A tecnologia da informação como suporte à gestão estratégica da informação na pequena empresa. Revista de Gestão da Tecnologia e Sistemas de Informação, Journal of Information Systems and Technology Management Vol. 1, No. 1, 2004, pp. 28-44.
PEREIRA, J. C. Análise de dados quantitativos: estratégias metodológicas para as ciências da Saúde, Humanas e Sociais. São Paulo: Editora Universidade de São Paulo, 1999.
PRATES, GlaúciaAparecida; OSPINA, Marco Túlio. Tecnologia da informação em pequenas empresas: fatores de êxito, restrições e benefícios.Revista de administração contemporânea, v. 8, n. 2, p. 9-26, 2004.
RITCHIE, Bob; BRINDLEY, Clare. ICT adoption by SMEs: implications for relationships and management.New Technology, Work and Employment, v. 20, n. 3, p. 205-217, 2005.
SÁNCHEZ, Angel Martínez et al.Las TIC en las PYMES: Estudio de resultados y factores de adopción.Economía industrial, n. 360, p. 93-106, 2006.
SANTOS, André Moraes dos. Fatores influenciadores da adoção e infusão de inovações em TI.Simpósio de Excelência em Gestão e Tecnologia, v. 4, 2007.
SEBRAE; Coleção Estudos e Pesquisas: A Evolução das Microempresas e Empresas de Pequeno Portede 2009 a 2012.Brasília-DF, 2014a. Disponível em: . Acesso em: 15 Maio 2015.
SEBRAE, Lei Geral da Micro e Pequena Empresa:Conheça as mudanças, os procedimentos e os benefícios. Brasília, 2007. Disponível em: <http://sitecontabil.com.br/ lgeral.pdf/>. Acesso em: jan. 2016.
SILVA, Andrea Lago da; FISCHMANN, Adalberto Américo. Adoção de tecnologia de informação em canais de distribuição.Revista de Administração da Universidade de São Paulo, v. 37, n. 2, 2002.
TAN, K. S.; CHONG, S. C.; LIN, B. EZE, U. C.. Internet-based ICT adoption: Evidence from Malaysian SMEs. Industrial Management and Data Systems, 109(2), 224-244. 2009.
TEâFILO, Romero Batista; DE FREITAS, Lucia Santana. O uso de tecnologia da informação como ferramenta de gestão.IV Simpósio de Excelência em Gestão e Tecnologia (SEGET). Resende, Rio de, p. 1-12, 2007.
THONG, J. Y. L.. Resource constraints and information systems implementation in Singaporean small businesses.Omega,29(2), 143-15. 2001.
VIRGILLITO, Salvatore Benito. Pesquisa de marketing:uma abordagem quantitativa e qualitativa. São Paulo: Saraiva, 2010.
WANG, Y.; SHI, S.; NEVO, S.; LI, S.; CHEN, Y. The interction effect of IT assets and IT management on firm performance; A systems perspective. International Journal of Information Management.V. 35: 580-593. 2015.
WINDRUM, Paul; BERRANGER, Pascale de. The adoption of e-business technology by SMEs. 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 REMIPE - Revista de Micro e Pequenas Empresas e Empreendedorismo da Fatec Osasco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.