Entrepreneural intention in students of administration: a study with students of the Federal University of Ceará

Authors

  • Ingrid Lustosa Rodrigues Universidade Federal do Ceará - UFC
  • Diego de Queiroz Machado Universidade Federal do Ceará - UFC
  • Hugo Osvaldo Acosta Reinaldo Universidade Federal do Ceará - UFC
  • Sÿnia Regina Amorim Soares de Alcântara Universidade Federal do Ceará - UFC
  • Luís Matheus Tavares Silva Universidade Federal do Ceará - UFC

DOI:

https://doi.org/10.21574/remipe.v5i1.158

Keywords:

entrepreneurship, entrepreneurial intention, university students

Abstract

This article aims at analyzing the levels of entrepreneurial intention in students of the Administration course in the Federal University of Ceará. For this purpose, a questionnaire was elaborated based on the model presented by GUESSS to identify the level of entrepreneurial intention in university students, which uses the principles of the Theory of Planned Behavior (TCP) as pillars for its characterization. The research methodology, therefore, was based on a quantitative approach, with the collection of primary data in an online platform, in the survey format. With the analysis of the results it was possible to emphasize that the Administration students of the Federal University of Ceará have a low intention to undertake at some point in their lives. Despite this, the students indicate that the university may improve in various aspects of teaching to promote a university entrepreneurship.

Author Biographies

Ingrid Lustosa Rodrigues, Universidade Federal do Ceará - UFC

Bacharel em Administração pela Universidade Federal do Ceará - UFC

Hugo Osvaldo Acosta Reinaldo, Universidade Federal do Ceará - UFC

Doutor em Administração de Empresas pela Fundação Getúlio Vargas - SP. Professor associado do Departamento de Administração da Universidade Federal do Ceará e coordenador do curso de Administração.

Sÿnia Regina Amorim Soares de Alcântara, Universidade Federal do Ceará - UFC

Mestre em Administração de Empresas pela Universidade Estadual do Ceará. Professora da Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade da Universidade Federal do Ceará.

Luís Matheus Tavares Silva, Universidade Federal do Ceará - UFC

Bolsista/Pesquisador do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC) e estudante do curso de Administração de Empresas da Universidade Federal do Ceará.

References

AJZEN, I. From Intentions to Actions: A Theory of Planned Behavior. In: KUHL, J.; BECKMAN, J. (Orgs.).Action Control: From Cognition to Behavior. Berlin: Springer, 1985

AJZEN, I. Perceived behavioral control, Self?Efficacy, locus of control, and the theory of planned Behavior.Journal of applied social psychology, v. 32, n. 4, p. 665-683, 2002.

BIRD, Barbara J. The operation of intentions in time: The emergence of the new venture.Entrepreneurship: Theory and Practice, v. 17, n. 1, p. 11-21, 1992.

BULGACOV, S. Manual de Gestão Empresarial. 2.ed. São Paulo: Atlas, 2006

CRUZ JUNIOR, J.B.;COSTA, P.; WOLF, S.M.; RIBEIRO, T.V.A. Empreendedorismo e educação empreendedora: confrontação entre a teoria e prática.Revista de Ciências da Administração, v. 8, n. 15, p.09-30, 2006.

CUNHA, R.A.N. A universidade na formação de empreendedores: a percepção prática dos alunos de graduação.In: ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÿ?O NACIONAL DE PâS-GRADUAÿ?O E PESQUISA EM ADMINISTRAÿ?O, 28, Curitiba, 2004. Anais...Curitiba: ANPAD, 2004.

DOLABELA, F. Pedagogia empreendedora. Revista de Negócios. v.9, n.2, p. 127-130. 2004

DORNELAS, J.C.A. Empreendedorismo: Transformando ideias em negócios. 3.ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2008.

DRUCKER, P. F.Inovação e espírito empreendedor:prática e princípios (entrepreneurship).São Paulo: Pioneira, 1987.

FILION, L.J. Empreendedorismo: empreendedores e proprietários-gerentes de pequenos negócios.Revista de administração, v. 34, n. 2, p. 5-28, 1999

FILION, L.J. Visão e Relações: Elementos para um metamodelo da atividade empreendedora. Revista de Administração de Empresas ?RAE,v. 33, n. 6, p. 50-61, 1993.

FISHBEIN, M.; AJZEN, I.Attitude, Intention and Behavior:An Introduction to Theory and Research Reading.MA: Addison-Wesley, 1975.

GEM, Global Entrepreneurship Monitor. Empreendedorismo no Brasil.Curitiba: IBQP, 2013.

HENRIQUE, D.C.; CUNHA, S. K. Metodologias, recursos e práticas didático-pedagógicas no ensino de empreendedorismo em cursos de graduação e pós-graduação nacionais e internacionais.In: ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÿ?O NACIONAL DE PâS-GRADUAÿ?O E PESQUISA EM ADMINISTRAÿ?O, 30, Salvador, 2006. Anais...Salvador: ANPAD, 2006.

HISRICH, R.D.; PETERS, M. Empreendedorismo. 5.ed. Porto Alegre: Bookman, 2004.

LEITE, E.D.; DIAS, C.N. Aprendizagem Empreendedora Para o Desenvolvimento de Regiões Brasileiras: O Fomento de Competências na Formação Acadêmica do Instituto Federal de Brasília. Periódico Científico Negócios em Projeção, v. 6, n.1, p.204-220, 2015.

LIMA, E., NASSIF, V. M. J., LOPES, R. M. A., SILVA, D. Educação Superior emEmpreendedorismo e Intenções Empreendedoras dos Estudantes?Relatório do Estudo GUESSS Brasil 2013-2014.São Paulo: Grupo APOE. 2014.

LIçÁN, F.;CHEN, Y.?W.Developmentand Cross?Cultural application of a specific instrument to measure entrepreneurial intentions.Entrepreneurshiptheoryandpractice, v. 33, n. 3, p. 593-617, 2009

MASSUKADO-NAKATANI, M. S. Métodos e técnicas de pesquisa em turismo: Amostragem. 2009. Disponível em: <http://www.turismo.ufpr.br/drupal5/files/ Aula%2022%20-%20Amostragem.pdf.>Acesso em: 20 mai.2012.

PINTO, M.R. A Teoria do Comportamento Planejado (TCP) eo Índice de Disposição de Adoção de Produtos e Serviços Baseados em Tecnologia (TRI): Uma Interface Possível? Revista Gestão e Tecnologia, v. 7, n. 2, p. 1-13, 2007.

RIBEIRO, R.L.; OLIVEIRA, E.A.A.Q.; ARAUJO, E.A.S. A contribuição das instituições de ensino superior para a educação empreendedora.Revista Brasileira de Gestão e Desenvolvimento Regional, v. 10, n. 3, 2014

ROCHA, E. L. C.; BACCHI, G.A.; GUERRA, D.; ROLA JUNIOR, E. M.; PINHEIRO, D. R. Ensino de Empreendedorismo nos Cursos Presenciais de Graduação em Administração na Cidade de Fortaleza: Um Estudo Comparativo dos Conteúdos e Instrumentos Pedagógicos. Revista ANGRAD, v. 12, p. 393-414, 2011.

SANTOS, Glauber Eduardo de Oliveira.Cálculo amostral:calculadora on-line. Disponível em: <http://www.publicacoesdeturismo.com.br/calculoamostral/>. Acesso em: 2jun.2017.

SILVA, H.E.;CAMPOS, A. P.S. Talento empreendedor local: uma proposta de aprendizagem para os cursos de administração. Revista ANGRAD, v.3, n.4, p.31-46, 2002.

STONER, J. A. F. Administração. 2. ed. Rio de Janeiro: Prentice-Hall do Brasil, 1985.

UFC, Universidade Federal do Ceará. Projeto pedagógico do curso de Administração.2013. Disponível em: <https://si3.ufc.br/sigaa/verProducao?idProducao=597317&key=51fa058c3cce7f577104fc6ca273aa8c>. Acesso em: 10 jun. 2017.

URIARTE, L.R.Tendência empreendedora das profissões. In: ENCONTRO NACIONAL DE EMPREENDEDORISMO, 1, Florianópolis, 1999.Anais...Florianópolis: UFSC, 1999.

Published

2019-01-30

How to Cite

Rodrigues, I. L., Machado, D. de Q., Reinaldo, H. O. A., Alcântara, S. R. A. S. de, & Silva, L. M. T. (2019). Entrepreneural intention in students of administration: a study with students of the Federal University of Ceará. REMIPE - Revista De Micro E Pequenas Empresas E Empreendedorismo Da Fatec Osasco, 5(1), 65–84. https://doi.org/10.21574/remipe.v5i1.158

Most read articles by the same author(s)