The Use of cost concepts and their influence on the selling price decision on micro and small businesses

Authors

  • Ana Cristina Campos Prado Teixeira
  • Alaerte Gomes de Assis Neto
  • Fernando Jorge Ferreira

DOI:

https://doi.org/10.21574/remipe.v1i2.83

Keywords:

Microenterprise, Small Business, cost management, selling price

Abstract

The purpose of this article is to conceptualize the existing forms of funding and to relate the relevance of the knowledge of costs when determining the selling price, in micro and small businesses. To achieve this goal was done a theoretical framework related to the definition and importance of micro and small businesses in the national economic scenario, highlighted the importance of cost management for companies , briefly describing the costing methods and identifying which processes and concepts are used in the formation of the sales price. As for this research methodology qualifies as qualitative and literature, to support and illustrate the concepts presented a survey was made with three companies on the subject developed. The article result is to clarify entrepreneurs as the importance of attention for the costs, this work is justified in the current economic climate and the importance of micro and small enterprises in the national context.

References

ATKINSON, Anthony A. et al.. CONTABILIDADE GERENCIAL: Informação para tomada de decisão e execução da estratégia. 4ª. ed. São Paulo: Editora Atlas S.A., 2015.

BRITO, Raimundo Nonato Leal. Revista Organização Sistêmica: AS MICROEMPRESAS E SEU REGIME TRIBUTÁRIO DIFERENCIADO, vol.2 n.1, p.141-145, jul - dez 2012.

CHING, Hong Yuh. CONTABILIDADE GERENCIAL: Novas práticas contábeis para a gestão de negócios.São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2006.

CFC ? Conselho Federal de Contabilidade. Disponível em < http://portalcfc.org.br/wordpress/wp-content/uploads/2013/01/Livro_Escrituracao_contabil.pdf>. Acesso em 01 de Maio de 2015.

CONTABILIDADE GERENCIAL NAS MICRO E PEQUENAS EMPRESAS. Disponível em < http://www.aems.edu.br/conexao/edicaoatual/sumario/downloads/2014/Contabilidade%20Gerencial%20Nas%20Micro%20E%20Pequenas%20Empresas.pdf>. Acesso em: 28 de fevereiro de 2015.

GONÿALVES, Laís Zanetti. Fluxo de Caixa: controle interno para micro e pequenas empresas. Poços de Caldas, 2014.

IDALBERTO, Chiavenato. Planejamento Estratégico: Fundamentos e Aplicações, Rio de Janeiro: Elsevier Editora Ltda, 2003

IUDÍCIBUS, Sergio de. CONTABILIDADE GERENCIAL. 64ª. ed. São Paulo: Editora Atlas S.A., 1998.MACHADO, Débora Gomes; SOUZA, Marcos Antÿnio. ANÁLISE DAS RELAÿîES ENTRE A GEST?O DE CUSTOS E A GEST?O DO PREÿO DE VENDA: UM ESTUDO DAS PRÁTICAS ADOTADAS POR EMPRESAS INDUSTRIAIS CONSERVEIRAS ESTABELECIDAS NO RS. Revista Universo Contábil. Blumenau, v. 2, n. 1, p. 42-60, jan./abr. 2006.

MARTINS, Eliseu. CONTABILIDADE DE CUSTOS.4ª. ed. São Paulo: Editora Atlas S.A., 2006.

MARTINS, Eliseu. CONTABILIDADE DE CUSTOS: Inclui o ABC. 8ª. ed. São Paulo: Editora Atlas S.A., 2001. MEGLIORINI, Evandir. CUSTOS: Análise e Gestão. 2ª. ed. Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.

MOTTA, Flávia Gutierrez. FATORES CONDICIONANTES NA ADOÿ?O DE MÿTODOS DE CUSTEIO EM PEQUENAS EMPRESAS: estudo multicasos em empresa do setor metal-mecânico de São Carlos ? SP. Dissertação (Programa de Pós-Graduação). USP, São Carlos. 2000

PADOVEZE, Clóvis Luís. CONTABILIDADE GERENCIAL: Um enfoque em sistema de informação contábil. 3ª. ed. São Paulo: Editora Atlas S.A., 2001.

PIZZOLATO, Nélio Domingues. INTRODUÿ?O ä CONTABILIDADE GERENCIAL. 2ª. ed. São Paulo: Editora Makron Books, 2000.

Presidência da República Casa Civil Subchefia para Assuntos Jurídicos.Lei Complementar nº123, de 14 de Dezembro de 2006. Disponível em < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/lcp/lcp123.htm>. Acesso em: 28 de fevereiro de 2015.

SEBRAE. Pequenos Negócios em números. Disponível em <http://www.sebraesp.com.br/index. php/234-uncategorised/institucional/pesquisas-sobre-micro-e-pequenas-empresas-paulistas/micro-e-pequenas-empresas-em-numeros>. Acesso em: 28 de fevereiro de 2015.

SEBRAE. Pequenos Negócios em números. Disponível em < http://www.sebraesp.com.br/arquivos_site/biblioteca/EstudosPesquisas/mpes_numeros/MPE_conceito_empregados.pdf>. Acesso em: 28 de fevereiro de 2015.

SEBRAE. Pequenos Negócios em números. Disponível em :<http://www.sebraesp.com.br/arquivos_site/biblioteca/EstudosPesquisas/mpes_numeros/MPE_conceito_faturamento.pdf>. Acesso em: 28 de fevereiro de 2015.

SEBRAE. Mortalidade das empresas. Disponível em < http://www.sebraesp.com.br/index.php/235-uncategorised/institucional/pesquisas-sobre-micro-e-pequenas-empresas-paulistas/mortalidade-das-empresas/10129-10-anos-de-monitoramento-da-sobrevivencia-e-mortalidade-de-empresas-out-08>. Acesso em 01 de Maio de 2015.

ZENAIDE, Radanesa dos Reis. Micro e pequenas empresas: A importância de conhecê-las. São Luiz, 2007

Published

2018-01-26

How to Cite

Teixeira, A. C. C. P., Neto, A. G. de A., & Ferreira, F. J. (2018). The Use of cost concepts and their influence on the selling price decision on micro and small businesses. REMIPE - Revista De Micro E Pequenas Empresas E Empreendedorismo Da Fatec Osasco, 1(2), 206–222. https://doi.org/10.21574/remipe.v1i2.83