Professional insertion, freelance work and micro-entrepreneurship:

insights into the career and training of multimedia producers

Authors

  • Lucas de Oliveira Delpino Instituto Federal de Santa Catarina - IFSC Campus Palhoça Bilingue
  • Ana Paula Kieling Instituto Federal de Santa Catarina - IFSC Campus Palhoça Bilingue / Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

DOI:

https://doi.org/10.21574/remipe.v9i2.403

Keywords:

Freelancer, Individual micro entrepreneur, Multimedia production, Work placement, Career management

Abstract

With labor reforms and globalization, the freelance work model emerged in the market. In the context of Multimedia Production, it is seen as a form of professional placement, for directed work management. This article aims to identify the influences and objectives of workers in the field when choosing the freelancer work model, as well as their decisions regarding individual microentrepreneur (MEI) model, and academic background. The research method is a qualitative exploratory study with 12 semi-structured online interviews applied to graduates of the Produção Multimídia technological course of Instituto Federal de Santa Catarina - Campus Palhoça Bilíngue. By analyzing the data, we identified that the Multimedia Productor freelancer is motivated by the flexibility and remuneration provided by this type of job.

Author Biographies

Lucas de Oliveira Delpino, Instituto Federal de Santa Catarina - IFSC Campus Palhoça Bilingue

Tecnólogo em Produção Multimídia

Ana Paula Kieling, Instituto Federal de Santa Catarina - IFSC Campus Palhoça Bilingue / Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Professora de Gestão (IFSC)

Pesquisadora de Pós-Doutorado em Administração (UDESC)

Mestrado em Administração (UFSC)

Doutorado em Administração (UNIVALI)

References

AMBIEL, Rodolfo A. M; HERNANDEZ, Débora N; MARTINS, Gustavo H. Relações entre adaptabilidade de carreira e vivências acadêmicas no ensino superior. Psicol. caribe, Barranquilla , v. 33, n. 2, p. 158-168, Aug. 2016 . Disponível em: <http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-417X2016000200158&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 02 jul 2022.

BARROS, Aluízio Antonio de; PEREIRA, Cláudia Maria Miranda de Araújo. Empreendedorismo e Crescimento Econômico: uma Análise Empírica. Revista de Administração Contemporânea, v. 12, n. 4, p. 975-993, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rac/a/FVt5FgZfKy9xjjQr9TytyZM/abstract/?lang=pt. Acesso em: 02 jul 2022.

BRASIL, Ministério da Educação. Catálogo Nacional de Cursos Superiores de Tecnologia. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2016. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/catalogo-nacional-dos-cursos-superiores-de-tecnologia-. Acesso em: 01 jul 2022.

BRASIL. Portal do Empreendedor. Direitos e Obrigações [S. l.]: Gov.br, [2022?]. Disponível em: https://www.gov.br/empresas-e-negocios/pt-br/empreendedor/quero-ser-mei/direitos-e-obrigacoes. Acesso em: 02 jul 2022.

BRASIL. Portal do Empreendedor. Forma de Atuação/Brasil/UF/Município - Inscritos Total [S. l.]: Gov.br, [2022]. Disponível em: http://www22.receita.fazenda.gov.br/inscricaomei/private/pages/relatorios/relatorioMunicipioFormaAtuacao.jsf. Acesso em 31 jul 2022.

BRASIL. Lei Complementar nº 128, de 19 de novembro de 2008. Altera a Lei Complementar no 123, de 14 de dezembro de 2006, altera as Leis nos 8.212, de 24 de julho de 1991, 8.213, de 24 de julho de 1991, 10.406, de 10 de janeiro de 2002 – Código Civil, 8.029, de 12 de abril de 1990, e dá outras providências. Brasília, DF: Presidente da República, 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/lcp/lcp128.htm. Acesso em: 02 jul 2022.

BRASIL. Lei Federal n° 9.934, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 02 jul 2022.

BRASIL. Ministério da Economia. Mapa das Empresas 2021: Boletim do 3º Quadrimestre. Brasília, DF: Ministério da Economia, 2022. Disponível em: https://www.gov.br/governodigital/pt-br/mapa-de-empresas/. Acesso em: 22 abr 2022.

BRASIL. Ministério da Economia. Mapa das Empresas 2021: boletim do 2º quadrimestre. Brasília, DF: Ministério da Economia, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/governodigital/pt-br/mapa-de-empresas/. Acesso em: 22 abr 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Anuário Estatístico da Educação Profissional e Tecnológica: ano base 2019. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2021. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/anuario_es AMBIEL, Rodolfo A. M; HERNANDEZ, Débora N; MARTINS, Gustavo H. Relações entre adaptabilidade de carreira e vivências acadêmicas no ensino superior. Psicol. caribe, Barranquilla , v. 33, n. 2, p. 158-168, Aug. 2016 . Disponível em: <http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-417X2016000200158&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 02 jul 2022.

BARROS, Aluízio Antonio de; PEREIRA, Cláudia Maria Miranda de Araújo. Empreendedorismo e Crescimento Econômico: uma Análise Empírica. Revista de Administração Contemporânea, v. 12, n. 4, p. 975-993, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rac/a/FVt5FgZfKy9xjjQr9TytyZM/abstract/?lang=pt. Acesso em: 02 jul 2022.

BRASIL, Ministério da Educação. Catálogo Nacional de Cursos Superiores de Tecnologia. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2016. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/catalogo-nacional-dos-cursos-superiores-de-tecnologia-. Acesso em: 01 jul 2022.

BRASIL. Portal do Empreendedor. Direitos e Obrigações [S. l.]: Gov.br, [2022?]. Disponível em: https://www.gov.br/empresas-e-negocios/pt-br/empreendedor/quero-ser-mei/direitos-e-obrigacoes. Acesso em: 02 jul 2022.

BRASIL. Portal do Empreendedor. Forma de Atuação/Brasil/UF/Município - Inscritos Total [S. l.]: Gov.br, [2022]. Disponível em: http://www22.receita.fazenda.gov.br/inscricaomei/private/pages/relatorios/relatorioMunicipioFormaAtuacao.jsf. Acesso em 31 jul 2022.

BRASIL. Lei Complementar nº 128, de 19 de novembro de 2008. Altera a Lei Complementar no 123, de 14 de dezembro de 2006, altera as Leis nos 8.212, de 24 de julho de 1991, 8.213, de 24 de julho de 1991, 10.406, de 10 de janeiro de 2002 – Código Civil, 8.029, de 12 de abril de 1990, e dá outras providências. Brasília, DF: Presidente da República, 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/lcp/lcp128.htm. Acesso em: 02 jul 2022.

BRASIL. Lei Federal n° 9.934, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 02 jul 2022.

BRASIL. Ministério da Economia. Mapa das Empresas 2021: Boletim do 3º Quadrimestre. Brasília, DF: Ministério da Economia, 2022. Disponível em: https://www.gov.br/governodigital/pt-br/mapa-de-empresas/. Acesso em: 22 abr 2022.

BRASIL. Ministério da Economia. Mapa das Empresas 2021: boletim do 2º quadrimestre. Brasília, DF: Ministério da Economia, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/governodigital/pt-br/mapa-de-empresas/. Acesso em: 22 abr 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Anuário Estatístico da Educação Profissional e Tecnológica: ano base 2019. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2021. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/anuario_estatistico_educacao_profissional_tecnologica_2019.pdf. Acesso em: 02 jul 2022.

CANTON, Vanessa Isabel de Marco; BARICHELLO, Rodrigo. Nível de Alfabetização Financeira de Empreendedores Incubados. Revista de Administração IMED, v. 9, n. 1, p. 28-49, 2019. Disponível em: https://seer.atitus.edu.br/index.php/raimed/article/view/3250 Acesso em: 02 jul 2022.

COLBARI, Antonia de Lourdes. Do autoemprego ao microempreendedorismo individual: desafios conceituais e empíricos. Revista Interdisciplinar de Gestão Social, v. 4, n. 1, p. 169-193, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/rigs/article/view/10909. Acesso em: 02 jul 2022.

COMASSETTO, Leandro Ramires; PEREIRA; João Antonio Gomes; RHODEN, Valmor. Empreender para empregar: o ensino de empreendedorismo nos cursos de comunicação da Universidade Federal do Pampa. Revista Brasileira de Ensino de Jornalismo, v. 9. n. 25, p. 146-159, 2019. Disponível em: https://rebej.abejor.org.br/index.php/rebej/article/view/361. Acesso em: 02 jul 2022.

CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

CUSTODIO, Carolina; BONINI, Patricia. Educação Superior e Trabalho em Santa Catarina: um enfoque nas carreiras de aplicação direta de ciência e tecnologia -STEM. Revista Textos de Economia, v. 22, n. 1, p. 82–112, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/economia/article/view/2175-8085.2019v22n1p82 . Acesso em: 02 jul 2022.

DEDECCA, Cláudio Salvadori. Notas sobre a Evolução do Mercado de Trabalho no Brasil. Revista de Economia Política, v. 25, n. 1, p. 113-130, 2005. Disponível em: https://scite.ai/reports/notas-sobre-a-evolucao-do-ZGlJp0r. Acesso em: 02 jul 2022.

DORNELAS, José Carlos Assis. Empreendedorismo: transformando ideias em negócios. 6. ed. São Paulo, Atlas, 2016.

ENDEAVOR Brasil. Índices de Cidades Empreendedoras: Brasil 2014. [S.I.], c2021. Disponível em: https://endeavor.org.br/ambiente/indice-de-cidades-empreendedoras-2014/. Acesso em: 02 jul 2022.

FERNANDES, Aline Munz.; BRUCHÊZ, Adriane.; D'ÁVILA, Alfonso Augusto Fróes; CASTILHOS, Nádia Cristina; OLEA, Pelayo Munhos. Metodologia de Pesquisa de Dissertações Sobre Inovação: Análise Bibliométrica . Desafio Online, v. 6, n. 1, p. 141-159, 2018. Disponível em: https://desafioonline.ufms.br/index.php/deson/article/view/3539/4259 Acesso em: 03 jul 2022

FONTOURA, J. Mercado Freelancer 2020: o cenário completo do trabalho autônomo no Brasil. In Rock Content. Mercado Freelancer 2020. 2021. Disponível em: https://rockcontent.com/br/talent-blog/mercado-freelancer-2020/ Acesso em: 03 jul 2022.

FRANCO, David Silva; MAGALHÃES, Alex Fernandes; PAIVA, Kely. Ações do imaginário organizacional moderno na subjetividade de jovens aprendizes do setor bancário. Competência, v.10, n.1, p. 11-30, 2017.

GAMBOA, Vítor; PAIXÃO, Olímpio; PALMA, Ana Isabel. Adaptabilidade de Carreira e Autoeficácia na Transição para o Trabalho: O papel da Empregabilidade Percebida – Estudo com Estudantes do Ensino Superior. Revista Portuguesa de Pedagogia, v. 2, n. 1, p. 133-156, 2014. Disponível em: https://impactum-journals.uc.pt/rppedagogia/article/view/1647-8614_48-2_7. Acesso em: 03 jul 2022.

GIORDANO, Carlos Vital; FERNANDEZ, Senira Anie Ferraz; SOUZA, Cristina Aparecida de. A inclusão do egresso de cursos de educação profissional e tecnológica no mercado de trabalho. Revista Cocar, v. 15. n. 32, p. 1-22, 2021. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/3992 Acesso em: 03 jul 2022.

GLOBAL ENTREPRENEURSHIP MONITOR. Empreendedorismo no Brasil: Relatório Executivo 2019. Curitiba: IBQP, 2020. Disponível em: https://ibqp.org.br/wp-content/uploads/2021/02/Empreendedorismo-no-Brasil-GEM-2019.pdf. Acesso em: 01 jul 2022.

GUERRAS, Antônio Claret. Sebrae: pequenos negócios têm maior taxa de mortalidade. In: AGÊNCIA Brasil. Belo Horizonte, 27 jun 2021. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/economia/noticia/2021-06/sebrae-pequenos-negocios-tem-maior-taxa-de-mortalidade#:~:text=De%20acordo%20com%20a%20pesquisa,pequeno%20porte%2C%20de%2017%25. Acesso em: 02 jul 2022.

HERINGER, Rosana. Democratização da educação superior no Brasil: das metas de inclusão ao sucesso acadêmico. Revista Brasileira de Orientação Profissional, v.19 n.1, p.7-17, 2018. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-33902018000100003. Acesso em: 02 jul 2022.

INSTITUTO FEDERAL DE SANTA CATARINA. Projeto Pedagógico do Curso: Produção Multimídia. Palhoça, SC: IFSC, 2016. Disponível em: http://www.palhoca.ifsc.edu.br/images/artigos/anexos/pdf/cst_producao_multimidia_ppc_1182.pdf . Acesso em: 02 jul 2022.

INSTITUTO FEDERAL DE SANTA CATARINA. Regulamento Geral do Trabalho de Conclusão do Curso Superior de Tecnologia em Produção Multimídia (TCC- CSTPM). Palhoça, SC: IFSC, [2016?]. Disponível em: http://www.palhoca.ifsc.edu.br/images/artigos/anexos/pdf/producao_multimidia/Regulamento_TCC_Superior%20Multim%C3%ADdia.pdf . Acesso em: 02 jul 2022.

LAVIERI, Carlos. Educação... empreendedora? In: LOPES, Rose Mary Almeida (Org.). Educação empreendedora: conceitos, modelos e práticas. Rio de Janeiro: Elsevier; São Paulo: Sebrae, 2010.

LEGARD, Robin; KEEGAN, Jill; WARD, Kit. In-depth interview. In: RITCHIE, Jane; LEWIS, Jane (ed). Qualitative research practice: a guide for social science students and researchers. London: Sage Publications, 2003.

LIMA, Vinicius. O drama do mercado de trabalho para recém-formados. In: NUBE. [S. l.], 14 abr 2021. Disponível em: https://www.nube.com.br/blog/2021/04/14/o-drama-do-mercado-de-trabalho-para-recem-formados. Acesso em: 02 jul 2022.

MACHADO, Gustavo Portella. Entre desemprego e freelance: a atual configuração do mundo do trabalho na cultura a partir da ocupação de produtores culturais como microempreendedores individuais. Revista Cantareira, n. 34, p. 432-449, 2021. Disponível em: https://periodicos.uff.br/cantareira/article/view/44513. Acesso em: 02 jul 2022.

MARQUES, Antonio Carlos Henriques; CEPÊDA, Vera Alves. Um perfil sobre a expansão do ensino superior recente no Brasil: aspectos democráticos e inclusivos. Perspectivas, v. 42, p. 161-192, 2012. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/perspectivas/article/view/5944 . Acesso em: 02 jul 2022.

MARTELLI, Anderson; OLIVEIRA FILHO, Alexandre José; GUILHERME, Carolina Doricci; DOURADO, Fabio Francisco Mazzocca; SAMUDIO, Edgar Manuel Miranda. Análise de Metodologias para Execução de Pesquisas Tecnológicas. Brazilian Applied Science Review, v. 4, n. 2, p. 468-477, 2020. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BASR/article/view/7974. Acesso em: 02 jul 2022.

MARTINS, Bibiana Volkmer; OLIVEIRA, Sidinei R.. Expansão e diversificação do ensino superior, impactos no mercado de trabalho e inserção profissional no Brasil: reflexões iniciais e proposta de agenda de pesquisa. Revista de Gestão do Unilasalle, v. 6, n. 2, p. 53-70, 2017.

MARTINS, Bibiana Volkmer; SCHERDIEN, Camila; OLIVEIRA, Sidinei R.. Estrutura de classe e mobilidade social no processo de inserção profissional de jovens no Brasil: reflexões e agenda de pesquisa. Cadernos EBAPE.BR, v. 17, n. 3, p. 564-576, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cebape/a/TjzbTBgkkxDLcyJDcZ4Gvfr/. Acesso em: 02 jul 2022.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. São Paulo: Hucitec Editora, 2014.

NASCIMENTO, Larissa Souza; FONSECA, Paulo Roberto Campelo Fonseca e; COSTA, Mauro Leray; NUNES, Jaylson Franklin Mendonça; FERREIRA, Thiago Cardoso. Microempreendedor Individual e as Vantagens da Formalização. Cadernos de Gestão e Empreendedorismo, v.7, n. 2, p. 15-29, 2019. Disponível em: https://periodicos.uff.br/cge/article/view/27646. Acesso em: 23 jan. 2022.

NASSIF, Vânia Maria Jorge; GOHBRIL, Alexandre Nabil; AMARAL, Derly Jardim do. Empreendedorismo por Necessidade: O Desemprego como Impulsionador da Criação de Novos Negócios no Brasil. Pensamento e Realidade, v. 24, n. 1, p. 143-168, 2009. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/pensamentorealidade/article/view/7075 Acesso em: 23 jan. 2022.

OLIVEIRA, Sidinei R.; PICCININI, Valmiria Carolina. Contribuições das abordagens francesas para o estudo da inserção profissional. Revista Brasileira de Orientação Profissional, v. 13, n. 1, p. 63-73, 2012. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-33902012000100008. Acesso em: 23 jan. 2022.

PATTON, Michael Quinn. Qualitative Research & Evaluation Methods. 3. ed. London: Sage Publications, 2002.

PINHEIRO, Paula. O que é Freelancer? Guia completo para trabalhar na modalidade. In: Rock Content. {S. l.], 2018. Disponível em: https://rockcontent.com/br/talent-blog/o-que-e-freelancer/. Acesso em: 02 jul 2022.

RIBEIRO, Carlos Antonio Costa. Quatro décadas de mobilidade social no Brasil. Revista de Ciências Sociais, v. 55, n. 3, p. 641-679, 2012. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/218/21825128003.pdf. Acesso em: 23 jan. 2022.

ROCHA, Sonia. A inserção dos jovens no mercado de trabalho. Caderno CRH, v. 21, n. 54, p. 533-550, 2008. Disponível em: https://meuartigo.brasilescola.uol.com.br/educacao/a-insercao-jovem-no-mercado-trabalho.htm. Acesso em: 23 jan. 2022.

ROCHA, Virginia. Da teoria à análise: uma introdução ao uso de entrevistas individuais semiestruturadas na ciência política. Revista Política Hoje, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/politicahoje/article/view/247229/37064. Acesso em: 23 jan. 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/politicahoje/article/view/247229 Acesso em: 23 jan. 2022.

SALAMON, Errol. Digitizing freelance media labor: A class of workers negotiates entrepreneurialism and activism. New Media & Society Journal, v. 22, p. 105 –122, 2019. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1461444819861958. Acesso em: 23 jan. 2022.

SANTOS, Daniel de Cerqueira Lima e Penalva; LEITE, Emanuel Ferreira; FONSECA, Stêvenis Moacir Moura. Políticas Públicas de Fomento ao Empreendedorismo no Estado de Pernambuco. Desenvolvimento em Questão, 12, n. 28, p. 144–169, 2014. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/desenvolvimentoemquestao/article/view/2570. Acesso em: 23 jan. 2022.

SCANDOLARA, Daniel Henrique. Gestão curricular do curso superior de Tecnologia em Produção Multimídia - educação, tecnologia e inclusão de pessoas surdas. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, n. 18, p. 237-253, 2018. Disponível em: https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3461 Acesso em: 02 jul 2022.

SEBRAE-SC. Tudo sobre MEI. Disponível em: https://www.sebrae-sc.com.br/tudo-sobre-mei/quero-ser-mei/. Acesso em: 03 jul 2022.

SILVA, Sabrina Luisa Santos da.; LEOCÁDIO, Ana Paula Rangel; Venanzi, Délvio. A transformação da educação como exigência para a mão de obra na indústria 4.0. REMIPE - Revista De Micro E Pequenas Empresas E Empreendedorismo Da Fatec Osasco, v.7, n.1, p.46-62, 2021.

VALORE, Luciana Albanese; SELIG; Gabrielle Ana. Inserção profissional de recém-graduados em tempos de inseguranças e incertezas. Estudos e Pesquisas em Psicologia, v. 10, n. 2, p. 390-404, 2010. Disponível em: https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3461 Acesso em: 02 jul 2022.

VELIZ, Marjorie Marcela Acosta. Marketing Digital como herramienta para el Freelance del Siglo XXI. Espirales Revista Multidisciplinaria de investigación, v. 2, n. 15, p. 42-61, 2018. Disponível em: https://www.revistaespirales.com/index.php/es/article/view/212. Acesso em: 02 jul 2022.

ZADIK, Yair; BAREKET-BOJMEl, Liad; TZINER, Aharon; SHLOKER, Or. Freelancers: A Manager’s Perspective on the Phenomenon. Journal of Work and Organizational Psychology, v. 35, n. 1, p. 39-48, 2019. Disponível em: https://journals.copmadrid.org/jwop/art/jwop2019a5. Acesso em: 02 jul 2022.

Published

2023-10-01

How to Cite

Delpino, L. de O., & Kieling, A. P. (2023). Professional insertion, freelance work and micro-entrepreneurship: : insights into the career and training of multimedia producers. REMIPE - Revista De Micro E Pequenas Empresas E Empreendedorismo Da Fatec Osasco, 9(2), 261–283. https://doi.org/10.21574/remipe.v9i2.403