Entrepreneurship and competitive performance of micro and small business in Maranhão

Authors

  • João Gonsalo de Moura Universidade Federal do Maranhão - UFMA
  • Eden Do Carmo Soares Junior Universidade da Amazônia - UNAMA / Controladoria-Geral da União (CGU)
  • Antonio Cloves Silva Universidade Estadual do Maranhão - UEMA
  • Káty Maria Nogueira Morais Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) / Universidade da Amazônia (UNAMA) / Tribunal de Justiça do Estado do Maranhão (TJMA)

DOI:

https://doi.org/10.21574/remipe.v8i1.336

Keywords:

entrepreneurship, management, competitive performance

Abstract

The research purpose is to evaluate the performance in management actions of working entrepreneurs in the food and beverage segments in the state of Maranhão with the goal of achieving a satisfactory competitive performance. About the theoretical framework, the research is of a qualitative nature, made in a descriptive and explanatory way; it’s also of a field nature, carried out with 90 entrepreneurs of micro and small businesses; the interviewees evaluated themselves in relation to their performances in the administration of crucial topics like: costs, productivity, competitiveness, and investments/expansion. The results show low conviction of the initiatives adopted by the entrepreneurs and a propensity to assign a greater importance to some questions, relegating other to a second level. In general terms, the self-evaluation made by the interviewees reveals the absence of some essential characteristics to the entrepreneur. The findings: The research contributes to the studies about the performance of entrepreneurs associated with the satisfactory competitive performance as a purpose. The research demonstrates the interrelation existing in the field of studies of the entrepreneurship in Maranhão. This investigation contributes to the deepening of effective application in management actions by entrepreneurs of Maranhão to the achievement of the competitive performance. The paper also reports strategical evidence of entrepreneur performance, although it may be useful to conduct a comparative analysis with other realities.

Author Biographies

João Gonsalo de Moura, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Graduado em Ciências Econômicas pela Universidade Federal do Ceará (1987), mestre em Economia pela Universidade Federal do Ceará (1991) e doutor em Economia pela Universidade Federal de Pernambuco (2001). Atualmente é professor associado no Departamento de Economia da Universidade Federal do Maranhão. Integra o corpo docente do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Socioeconômico; sendo também Pesquisador Associado da RedeSist (IE-UFRJ). Atua, principalmente, nas seguintes áreas: crescimento econômico, desenvolvimento econômico e arranjos produtivos locais de micro e pequenas empresas.

Eden Do Carmo Soares Junior, Universidade da Amazônia - UNAMA / Controladoria-Geral da União (CGU)

Doutorando em Administração pela Universidade da Amazônia (UNAMA), Mestre em Desenvolvimento Socioeconômico pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA) - 2016. Pós-graduado em Administração Pública pela Escola de Governo do Estado do Maranhão/Universidade Estadual do Maranhão (EGMA/UEMA) - (2003). Graduado em Ciências Econômicas (2010) e em Comunicação Social (1997), ambas pela UFMA. Auditor da Controladoria-Geral da União (CGU) desde 2004. Também foi Auditor da Controladoria-Geral do Estado do Maranhão (CGE/MA) e do Tribunal de Contas do Estado de Roraima (TCE/RR). Tem experiência na área de Auditoria Governamental, avaliação de Políticas Públicas e em Administração Pública.

Antonio Cloves Silva, Universidade Estadual do Maranhão - UEMA

Possui graduação em Administração pela Universidade Estadual do Maranhão - UEMA, especializando em Administração Pública Contemporânea pela UFRGS, atualmente é assessor da Pró-Reitoria de Planejamento e Administração da UEMA e consultor em gestão estratégica. Tem interesse de pesquisa na área de Administração nos seguintes temas: Redes de Relações Interorganizacionais, Redes de Cooperação e Sustentabilidade.

Káty Maria Nogueira Morais, Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) / Universidade da Amazônia (UNAMA) / Tribunal de Justiça do Estado do Maranhão (TJMA)

Doutoranda em Administração pela Universidade da Amazônia (UNAMA), mestre em Administração pela EBAPE/FGV (2010), especialista em Metodologia do Ensino Superior pela UFMA (2003) e graduada em Administracao pela UEMA (1998). Atualmente é Professora-Assistente da Universidade Estadual do Maranhão e Analista judiciário - Administradora - Tribunal de Justiça. Tem experiência na área de Administração, atuando principalmente nos seguintes temas: tecnologia da informação, mídias sociais e planejamento na gestão pública.

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Published

2022-04-01

How to Cite

Moura, J. G. de, Soares Junior, E. D. C., Silva, A. C., & Morais, K. M. N. . (2022). Entrepreneurship and competitive performance of micro and small business in Maranhão. REMIPE - Revista De Micro E Pequenas Empresas E Empreendedorismo Da Fatec Osasco, 8(1), 99–120. https://doi.org/10.21574/remipe.v8i1.336