Entrepreneurship and competitive performance of micro and small business in Maranhão
DOI:
https://doi.org/10.21574/remipe.v8i1.336Keywords:
entrepreneurship, management, competitive performanceAbstract
The research purpose is to evaluate the performance in management actions of working entrepreneurs in the food and beverage segments in the state of Maranhão with the goal of achieving a satisfactory competitive performance. About the theoretical framework, the research is of a qualitative nature, made in a descriptive and explanatory way; it’s also of a field nature, carried out with 90 entrepreneurs of micro and small businesses; the interviewees evaluated themselves in relation to their performances in the administration of crucial topics like: costs, productivity, competitiveness, and investments/expansion. The results show low conviction of the initiatives adopted by the entrepreneurs and a propensity to assign a greater importance to some questions, relegating other to a second level. In general terms, the self-evaluation made by the interviewees reveals the absence of some essential characteristics to the entrepreneur. The findings: The research contributes to the studies about the performance of entrepreneurs associated with the satisfactory competitive performance as a purpose. The research demonstrates the interrelation existing in the field of studies of the entrepreneurship in Maranhão. This investigation contributes to the deepening of effective application in management actions by entrepreneurs of Maranhão to the achievement of the competitive performance. The paper also reports strategical evidence of entrepreneur performance, although it may be useful to conduct a comparative analysis with other realities.
References
Bertolami, M., Artes, R., Gonçalves, P. J., Hashimoto, M., & Lazzarini, S. G. (2018, maio/junho). Sobrevivência de empresas nascentes: influência do capital humano, social, práticas gerenciais e gênero. Revista de Administração Contemporânea, v. 22, n. 3, p. 311-335.
Chanlat, J.-F. (1995). Quais carreiras e para qual sociedade? Revista de Administração de Empresas, v. 35, n. 6, p. 67-75.
Chizzotti, A. (2003). A Pesquisa Qualitativa em Ciências Humanas e Sociais: evolução e desafios. Revista Portuguesa de Educação, Universidade do Minho, Braga – Portugal, v. 16, n. 2, p. 221-236.
Convênio 003/2016 UFMA-Sebrae (2019): Acompanhamento da dinâmica dos negócios de micro e pequeno porte na economia maranhense. São Luís: UFMA, 83p.
Costa, A. M., Barros, D. F., & Carvalho, J. L. F. (2011, março/abril). A dimensão histórica dos discursos acerca do empreendedor e do empreendedorismo. Revista de Administração Contemporânea, vol.15, n.2, p.179-197.
Dornelas, J. C. (2001). Empreendedorismo: transformando ideias em negócios. Rio de Janeiro: Campus.
Ésther, A. B., Rodrigues, I. S., & Freire, E. S. (2012). A identidade empreendedora no contexto de empresas de pequeno porte. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, v. 1, n. 2, p. 90-116.
Godoy, A. S. (1995, mar./abr.). Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas - RAE, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 57-63.
Minayo, M. C. de S., & Sanches, O. (1993, jul./set.). Quantitativo-qualitativo: oposição ou complementaridade. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v.9 n.3, p. 239-262.
Mocelin, D. G., & Azambuja, L. R. (2017). Empreendedorismo intensivo em conhecimento: elementos para uma agenda de pesquisas sobre a ação empreendedora no Brasil. Sociologias, vol.19, n. 46, p. 30-75.
Nascimento, S.; Lizote, S., & Verdinelli, M. A. (2016). Características empreendedoras e desempenho organizacional: uma análise com gestores de empresas incubadas. In: Anais do IX Encontro de Estudos sobre Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas. Passo Fundo – RS.
Nassif, V. M. J., Ghobril, A. N., & Amaral, D. J. (2009). Empreendedorismo por necessidade: o desemprego como impulsionador da criação de novos negócios no Brasil. Revista Pensamento & Realidade, v. 24, n. 1, p. 143-168.
Paulino, A. D., & Rossi, S. M. M. (2003). Um estudo de caso sobre Perfil Empreendedor – Características e traços de personalidade empreendedora. In: Anais Do III Encontro de Estudos Sobre Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas. Brasília: UEM/UEL/UnB, p. 205-220.
Schmidt, S.; Bohnenberger, M. C. (2009). Perfil empreendedor e desempenho organizacional. Revista de Administração Contemporânea, v. 13, n. 3, art. 6, p. 450-467.
Schumpeter, J. A. (1982). Teoria do desenvolvimento econômico. São Paulo: Abril Cultural (Os economistas).
Tonelli, M. J., Caldas, M. P., Lacombe, B. M. B., & Tinoco, T. (2003). Produção acadêmica em recursos humanos no brasil: 1991-2000. Revista de Administração de Empresas, v. 43, n. 1, p. 105-122.
Vergara, S. C. (2009a). Métodos de coleta de dados no campo. São Paulo: Atlas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 REMIPE - Revista de Micro e Pequenas Empresas e Empreendedorismo da Fatec Osasco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.