The transformation of education as a requirement for manpower in industry 4.0

Authors

  • Sabrina Luisa Santos da Silva FATEC Sorocba
  • Ana Paula Rangel Leocádio FATEC - Sorocaba
  • Délvio Venanzi FATEC - Sorocaba

DOI:

https://doi.org/10.21574/remipe.v7i1.291

Keywords:

Keywords: Industry 4.0, Education in Brazil, Manpower.

Abstract

The scenario which the world market is currently, facing the new demands of the Fourth Industrial Revolution (Industry 4.0), has advanced technology, there is a need for innovation in the workforce to qualify the professionals, in order to the companies can meet these demands and keep competitive in the market. Based on this context, the present article studies what will be the new demands of the professional profile, showing that drastic changes should be made in education in the country and how the insertion of Education 4.0 and the teaching of new technologies in primary, secondary education and universities will be the key point for the technological development of the country. So that Brazil can compete with the world market. A bibliographic research was made in relation to Industry 4.0, focusing on Education 4.0, to demonstrate how the transformation in Brazilian education should be done, considering that the current level of quality education in Brazil are few satisfactory, requiring a new structure for the implementation of Education 4.0

References

REFERÊNCIAS
AIRES, R. W. A.; MOREIRA, F. K.; FREIRE, P, de S. Indústria 4.0: Competências
Requeridas aos Profissionais da Quarta Revolução Industrial. VII Congresso
Internacional de Conhecimento e Inovação. Foz do Iguaçu, v.1, n.1, set.2017. Disponível
em:<http:/www.http://proceeding.ciki.ufsc.br/index.php/ciki/article/view/314/153>. Acesso
em: 31 ago. 2019.

AZEVEDO, J. M. L. de. Plano Nacional de Educação e planejamento
A questão da qualidade da educação básica. Revista Retratos da Escola, Brasília, v.8, n.15,
jul/dez. 2014. Disponível em:
< http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/441/572>

BRASIL. Ministério da Educação. MEC participa de evento que discute impacto da
Educação na economia do país. São Paulo. 2018. Disponível em: <
http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/211-218175739/70001-mec-participa-de-evento-que-
discute-o-impacto-da-educacao-na-economia-do-pais>

BRASIL. Ministério da Educação. Institucional. Disponível em:<
http://portal.mec.gov.br/institucional/historia>

CASTRO, M. H. G. O futuro da Educação na Indústria 4.0. Revista Diálogos Estratégicos,
Brasil, v. 1, n.2, jul. 2018. Disponível em: <http://governance40.com/dialogos-estrategicos-o-
brasil-e-os-desafios-da-quarta-revolucao-industrial/>. Acesso em: 26 set. 2019.

CONFEDERAÇÃO NACIONAL DA INDÚSTRIA – (CNI). 2017. Indústria 4.0: novo
desafio para a indústria brasileira. Disponível em:
<http://www.fiemt.com.br/arquivos/2282_30_05_-_sondagem_especial_industria_4.0.pdf>.
Acesso em: 06 nov. 2019.

FREITAS, A., de A. A Internet das Coisas e seus efeitos na Indústria 4.0. 2017. Trabalho
de Conclusão de Curso (Tecnologia em Sistema da Computação) – Universidade Federal
Fluminense, Niterói.

GIL. A. C. Como classificar as pesquisas?. In: Como elaborar projetos de pesquisa.
4.ed. São Paulo: Atlas, 2002. p.41-57.

GOMES, M. A. S.; PEREIRA, F. E. C. Hélice tríplice: um ensaio teórico sobre a relação
universidade-empresa-governo em busca da inovação. International Journal of Knowledge
Engineering and Management, Florianópolis, v.4, n.8, mar/jun. 2015. Disponível em:
< http://stat.ijkem.incubadora.ufsc.br/index.php/IJKEM/article/view/3309/4071>

MUROFUSHI, J. E.; BARRETO, M. A. M. Educação 4.0 na engenharia: percepção dos
docentes de 3 universidades Brasileiras. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v.5,
n.9, ago/set. 2019. Disponível em:
< http://brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/3245>

OLIVEIRA, M. do R. A.; GIROLETTI, D. A Integração entre Universidade e Empresa:
Avaliação de projeto específico. Iberoamerican Journal of Industrial Engineering,
Florianópolis, v.8, n.16, 2016. Disponível em:
< http://incubadora.periodicos.ufsc.br/index.php/IJIE/article/view/v8n1605>

OTTONICAR, S.L.C.; VALENTIM, M.L.P.;MOSCONI,E. Políticas públicas aplicadas à
indústria 4.0: estudo comparativo entre o Brasil e o Canadá com foco na competência
em informação. Revista Ibero-Americana De Ciência da Informação, Brasília, v. 12, n. 2,
maio/ago 2019. Disponível em: <http://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/19596>

PEREIRA, A.; SIMONETO, E., de O. Indústria 4.0: Conceitos e Perspectivas para o
Brasil. Revista da Universidade Vale do Rio Verde, Vale do Rio Verde, v16, n.1, jan/jul.
2018. Disponível em:<
http://periodicos.unincor.br/index.php/revistaunincor/article/view/4938/pdf_808>. Acesso em:
05 set. 2019.

SILVA, M. R. dos S. Tecnologias digitais associadas à indústria 4.0 na formação
profissional: um estudo de caso no ccet/ufs. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso
(Bacharel em Administração) – Universidade Federal de Sergipe, Sergipe. Disponível
em:<https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/10502/2/Marcio_Roque_Santos_Silva.pdf>

SOUZA, A. A. de.; VASCONCELOS, S. C. M. M. Os Desafios da educação profissional
com a chegada da 4º Revolução Industrial: Extinção e o Surgimento de Novas
Profissões. XVI Congresso Internacional de Tecnologia na Educação, Pernambuco, v.n, n.n,
set. 2018. Disponível em:
<http://www.pe.senac.br/congresso/anais/2018/senac/pdf/poster/OS%20DESAFIOS%20DA
%20EDUCA%C3%87%C3%83O%20PROFISSIONAL%20COM%20A%20CHEGADA%20

DA%204%C2%AA%20REVOLU%C3%87%C3%83O%20INDUSTRIAL%20Extin%C3%A
7%C3%A3o%20e%20o%20Surgimento%20de%20Novas%20Profiss%C3%B5es.pdf>.
Acesso em: 15 out. 2019.

Published

2021-02-01

How to Cite

Silva, S. L. S. da ., Rangel Leocádio, A. P., & Venanzi, D. (2021). The transformation of education as a requirement for manpower in industry 4.0. REMIPE - Revista De Micro E Pequenas Empresas E Empreendedorismo Da Fatec Osasco, 7(1), 46–62. https://doi.org/10.21574/remipe.v7i1.291