Marketplace as a sales strategy in a micro enterprise in the seasony and country fashion sector

Authors

  • Fabrício Molica de Mendonça UFSJ - Universidade Federal de São João del-Rei
  • Erasmo José David Universidade Federal de São João del-Rei
  • Paulo Henrique de Lima Siqueira Universidade Federal de São João del-Rei
  • Mirella de Barros Diláscio UFSJ - Universidade Federal de São João del-Rei
  • Daniela Martins Diniz Universidade Federal de São João del-Rei

DOI:

https://doi.org/10.21574/remipe.v7i2.271

Keywords:

Empreendedorismo; Microempreendedor; Marketplace; E-commerce

Abstract

The present work aimed to analyze the role of the marketplace as a commercial strategy for the creation and expansion of a microenterprise retailer in the saddlery and country fashion sector in the city of Dores de Campos (MG). The relevance of this work is reflected in the presentation of an option to new entrepreneurs who do not have sufficient volume of resources to sell, through physical store, their goods and services on the market. In methodological terms, a case study of a qualitative nature was carried out in a microenterprise retailer in the saddlery and country fashion sector based on on-site visits, application of interviews and analysis of documents. The empirical results indicate that the adoption of the marketplace enabled the significant growth of the company's sales, being this the only strategy used in the first two years of operation. In addition, it was found that e-commerce is not only a viable option, but also essential for the consolidation of micro and small businesses newly created in the market.

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE COMÉRCIO ELETRÔNICO (ABComm). Estudo E-commerce Radar. ed. 1. Neoatlas. 2017.
ALBERTIN, A. L. Comércio eletrônico: modelo, aspectos e contribuições de sua aplicação. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
BARROS NETO, J. P. As Vantagens do Empreendedorismo Versus a Dependência do Assistencialismo Filantropia: Por que Estimular o Empreendedor e Evitar o Assistido? REMIPE - Revista de Micro e Pequenas Empresas e Empreendedorismo da Fatec-Osasco, 78-94. 2015.
BITTAR, A. V.; SERIO, L. C.; VASCONCELLOS, M. A. Micro e Pequenas Empresas Inovadoras: Evidências em Empresas Paulistanas. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, v. 7, n. 3, set./dez., p. 85-109, 2018.
CASTOR, B. V. J. Estratégias para a pequena e média empresa. Atlas, 2009.
CARREE, M. A.; THURIK, A. R. The impact of entrepreneurship on economic growth. Handbook of entrepreneurship research, p. 437-471, 2005.
DENCKER, A. F. M. Métodos e técnicas de pesquisa em turismo. São Paulo: Futura, 1998.
DÍAZ, M., MARTÍN, C., & RUBIO, B. State-of-the-art, challenges, and open issues in the integration of Internet of things and cloud computing. Journal of Network and Computer Applications, 67, 99-117. 2016.
DORNELAS, J. C. A. Empreendedorismo: Transformando ideias em negócios. 4. ed. Rio de Janeiro: Elsevier Editora, 2012.
DUARTE, M. E. O empreendedorismo nas micro e pequenas empresas: um estudo aplicado à cidade de Pará de Minas - MG. Dissertação de mestrado em Administração. Fundação Cultural Dr. Pedro Leopoldo - Faculdades Pedro Leopoldo. Pedro Leopoldo, 2013.
FELIPINI, D. Oportunidades de negócios na Internet: como encontrar e avaliar um nicho de mercado. São Paulo: Lebooks, 2013.
FLICK, U. Uma introdução à pesquisa qualitativa. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2004.
GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Taxa de desocupação. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua. Diretoria de Pesquisas (DPE). 2018.
HERNÁNDEZ SAMPIERE, R. Metodologia de pesquisa. 5 ed. Porto Alegre: Penso, 2013.
LOBOSCO, Antonio; ALAKIJA, Aline; ZILBER, Silvia; MACCARI, Emerson. A influência do comércio eletrônico nas pequenas empresas do setor de moda. Anais do II SINGEP e I S2IS, São Paulo –SP, 07 e 08 de nov. 2013
MORIGUCHI, S. N.; BARBON JR, S.; ANDRADE, D. F.; MURAKAMI, L. C. Relacionamento de qualidade no comércio eletrônico. Contextus-Revista Contemporânea de Economia e Gestão, 14(1), 83-106. 2016.
MÜLLER, V. N. E-commerce: Vendas pela Internet. Fundação Educacional do Município de Assis – FEMA – Assis, 2013.
NASCIMENTO, A. R.; SILVA, B. F.; SANTOS, G. G. E-commerce: O Melhor Caminho no Mercado Atual. Trabalho de Curso (Graduação em Administração - Marketing) – Curso de Administração - Marketing, Fundação de Ensino “Eurípides Soares da Rocha”, mantenedora do Centro Universitário Eurípides de Marília – UNIVEM, Marília, 2009.
NERY, Matheus de Camargo Del.Utilização da Ferramenta E-commercenas Pequenas e Médias Empresas: Esamc, 2013. Disponível em:< https://faculdadeanglo.com.br/wp-content/uploads/2014/05/Matheus-ADM.pdf>. Acesso em 10/02/2020.
PAHNILA, S.; WARSTA, J. Online shopping viewed from a habit and value perspective. Behaviour & Information Technology, 29(6), 621-632. 2010.
RÉVILLION, A. S. P. A utilização de pesquisas exploratórias na área de marketing.
SAFFU, K., WALKER, J. H., MAZUREK, M. Perceived strategic value and e-commerce adoption among SMEs in Slovakia. Journal of Internet commerce, 11(1), p. 1-23. 2012.
SALVADOR, M. Como abrir uma loja virtual de sucesso. Rio de Janeiro: Gramma, 2010.
SEKI, J.; HERRERO, E.; LOPES, E. L.; BUENO, R. L. P.; PINOCHET, L. H. C. O Impacto da Utilização de Ferramentas Virtuais na Gestão de Pequenos Negócios. International Journal of Professional Business Review, v. 2, n. 1, p. 1-27, 2017.
TEIXEIRA, T. Comércio Eletrônico: Conforme o Marco Civil da Internet e a regulamentação do e-commerce no Brasil. São Paulo: Editora Saraiva, 2015.
TESSARIN, M. S.; SUZIGAN, W; GUILHOTO, J. J. M. Inovação no Brasil por Intensida de Tecnológica: Cooperação e Origem do Capital. WORKING PAPER SERIES Nº 06, 2019
TURBAN, E.; KING, D. Comércio Eletrônico: estratégia e gestão. São Paulo: Prentice Hall, 2004.
WHITMORE, A., AGARWAL, A., & DA XU, L. The Internet of Things – A survey of topics and trends. Information Systems Frontiers, 17(2), 261-274. 2015.
WENNEKERS, S.; THURIK, R. Linking entrepreneurship and economic growth. Small business economics, v. 13, n. 1, p. 27-56, 1999.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 5. ed. 320 p. Porto Alegre: Bookman, 2014.

Published

2021-09-01

How to Cite

Molica de Mendonça, F., José David, E., de Lima Siqueira , P. H., de Barros Diláscio, M., & Martins Diniz, D. (2021). Marketplace as a sales strategy in a micro enterprise in the seasony and country fashion sector. REMIPE - Revista De Micro E Pequenas Empresas E Empreendedorismo Da Fatec Osasco, 7(2), 268–284. https://doi.org/10.21574/remipe.v7i2.271