Adding value through purchasing management

An analysis Of Micro-enterprises in the clothing industry

Authors

  • Juliara Oliveira dos Santos Universidade Franciscana
  • Aletéia de Moura Carpes Universidade Federal de Santa Maria
  • Nathália Rigui Trindade Universidade Federal de Santa Maria https://orcid.org/0000-0003-1361-6501
  • Maíra Nunes Piveta Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.21574/remipe.v6i2.246

Keywords:

Purchasing Management, Suppliers, Microenterprises, Clothing industry

Abstract

In the business context, adding value is to concentrate all the efforts necessary for the Organization to efficiently perform its activities and achieve its objectives. In this sense, the aim of this study is to investigate how microenterprises in the apparel sector add value through purchasing management. This study is considered a qualitative and exploratory research conducted through semi-structured interviews, based on the model proposed by Caczmareki (2008). Interviews were conducted with 5 retailers of micro-enterprises of Júlio de Castilhos-RS. Among the main results, it is noteworthy that the way the management of purchases is managed by micro-enterprises, when administered efficiently becomes an essential activity for business success, it was also found impasses in the process of Purchases in relation to vendor deadlines, demand forecasts, competition and inventory management.

Author Biographies

Juliara Oliveira dos Santos, Universidade Franciscana

Bacharel em Administração 

Aletéia de Moura Carpes, Universidade Federal de Santa Maria

Professora Adjunta do curso de Administração da Universidade Federal de Santa Maria

Nathália Rigui Trindade, Universidade Federal de Santa Maria

Doutoranda em Administração do Programa de Pós-graduação em Administração da Universidade Federal de Santa Maria

Maíra Nunes Piveta, Universidade Federal de Santa Maria

Doutoranda em Administração do Programa de Pós-graduação em Administração da Universidade Federal de Santa Maria

References

ABIT - ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DA INDÚSTRIA TÊXTIL E DE CONFECÇÃO. Perfil do setor: Dados gerais atualizados, 2016. Disponível em: < http://www.abit.org.br/cont/perfil-do-setor >. Acesso em: 11 Abril. 2017.

BAILY, Peter; FARMER, David; JESSOP, David; JONES, David. Compras: princípios e administração. São Paulo: Atlas, 2008.

BALLOU, Ronald H. Gerenciamento da cadeia de suprimentos/Logística empresarial. 5 ed. Porto Alegre: Bookman, 2006.

BORINE. Valmir. Gestão da cadeia de suprimentos. São Paulo: SENAI-SP, 2014.

CACZMAREKI, Tiago José. Analise do processo de compras e da gestão de estoques no varejo de vestuário. Porto Alegre, UFRGS, 2008.

CIRIBELLI, Marilda Correa. Como elaborar uma dissertação de mestrado através da pesquisa cientifica. Rio de Janeiro: 7letras, 2003.

DIAS, Marco Aurélio P., Administração de materiais: uma abordagem logística, 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

DOMINGUES, Edgar Aparecido. Quais as novas atribuições do departamento de compras nos dias atuais no sentido de vantagem estratégica do negócio: um estudo de caso. Monografia ? Curso de Pós-graduação em Administração, Faculdade Cenecista de Capivari- FACECAP, 2011.

FILHO, Edelvino. Administração de material e patrimÿnio. Curitiba: IESDE, 2012.

FIRJAN, Federação das Industrias do Estado do Rio de Janeiro. Têxtil e Confecção: os setores têxtil e de confecção e o sistema FIRJAN. 2015. Disponível em: <http://www.firjan.com.br/o-sistema-firjan/setores-de-atuacao/textil-e-confeccao.htm>. Acesso em: 05 Abr. 2017.

GONÿALVES. R. Globalização e desnacionalização. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

GRAZZIOTIN, Gilson. A arte do varejo. São Paulo: SEM-SENAC, 2006.

GRESSLER, Alice Lori. Introdução à pesquisa: projetos e relatórios. São Paulo: Loyola, 2004.

JUNIOR, F.A.N.S. Utilização do Sistema de E-procurement no departamento de compras da Intelbras S/A. São José, UNIVALI, p.18, nov. 2005.

LEMES, Júnior. Administrando micro e pequenas empresas. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.

MARQUES, C.F. Atividades Técnicas na Operação Logística. Curitiba: IESDE, 2012.

MATTAR, Fauzo Najib. Administração de Varejo. Rio de Janeiro: Elsevier, 2011.

MONTE, Clério Feres. Técnicas de Compras. Rio de Janeiro: FGV, 2009.

MORAES, André. Gestão de Compras. Apostila do Curso de Administração Industrial. CEFDET. Rio de Janeiro: 2005.

RAMPAZZO, Lino. Metodologia Cientifica para alunos dos cursos de graduação e pós graduação. São Paulo: Loyola, 2005.

SHELL, Richard. Negociar é preciso. São Paulo: Negocio, 2001.

SILVA, Frank Van. Gestão de Compras. Monografia - Curso de Pós-Graduação Administração de Recursos Patrimoniais I - Faculdade do Pará- FAP, 2008.

SIMCHI-LEVI, D.; KAMINSKY, P. Cadeia de suprimentos, projeto e gestão. 3. Ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.

Published

2020-07-01

How to Cite

Oliveira dos Santos, J. ., Carpes, A. de M., Rigui Trindade, N. ., & Nunes Piveta, M. . (2020). Adding value through purchasing management: An analysis Of Micro-enterprises in the clothing industry. REMIPE - Revista De Micro E Pequenas Empresas E Empreendedorismo Da Fatec Osasco, 6(2), 252–273. https://doi.org/10.21574/remipe.v6i2.246