Entrepreneurship X Startup
a bibliometric comparative from 1990 to 2016
DOI:
https://doi.org/10.21574/remipe.v3i2.1Keywords:
entrepreneurship, startup, comparative bibliometricAbstract
The business environment becomes increasingly competitive, which encourages the improvement of companies to them get better the needs of their customers and do not lose their market share. Developments arise in this context, with some by opportunities and others by necessity. Startups are an example of entrepreneurship by opportunities, it is small companies, generally technology-based, providing a repeatable and scalable service. The aim of this article is to show, quantitatively, the academic and scientific publications on the topics entrepreneurship and startup, to be of great importance both to academic and to the business environment. Thus, the theoretical foundation sought to define entrepreneurship, explain what is entrepreneurship by opportunity and necessity and, finally, to conceptualize what is startup. The methodology used was a bibliometric comparison of the themes, which bibliometrics is a way to quantitatively measure the scientific production on a particular topic. Entrepreneurship and, mostly, startup are still not widespread in academic environment. The comparative bibliometric showed that the number of publications in journals and the number of theses and dissertations on entrepreneurship significantly outperformed the startup and that both the appearance to the first written work was from the 2000s, thus presenting a delayed response of the brazilian academy in research related to the themes.
References
ASSOCIAÿ?O BRASILEIRA DE STARTUPS. Manual sobre conceitos, metodologias e investimentos em startups. Disponível em: <http://www.abstartups.com.br/>. Acesso em: 02 de outubro de 2016.
BAGGIO, A. F.; BAGGIO D. K. Empreendedorismo: Conceitos e Definições. Rev. de Empreendedorismo, Inovação e Tecnologia, V. 1, p. 25-38, 2014.
BARRETO, L. P. (1998). Educação para o empreendedorismo. Educação Brasileira, 20(41), pp. 189-197
BIAGIO, L. 11 ideias de negócio para quem quer empreender na crise.Exame.com, São Paulo.Entrevista concedida à Revista Exame, a Mariana Fonseca. Disponível em: <http://exame.abril.com.br/pme/noticias/11-ideias-de-negocio-para-quem-quer-empreender-na-crise> Acessado em: 09 de setembro de 2016.
BLANK, S. The four steps to the epiphany.K&S Ranch, 2013.
BRANCO, L.Crise vira motor para expansão de startupsno Brasil. 2016. Exame.com, São Paulo. Disponível em:< http://exame.abril.com.br/revista-exame/edicoes/111602/noticias/crise-vira-motor-para-expansao-de-startups-no-brasil> Acessado em: 15 de agosto de 2016.
BRITO FILHO, Charles Dickson Alves de. Inteligência Competitiva: Uma análise bibliométrica no Brasil de 1990 a 2015./Charles Dickson Alves de
Brito Filho, -2016. Trabalho de Conclusão de Curso (graduação em Administração) ?Universidade Estadual da Paraíba, Centro de Ciências Exatas e Sociais Aplicadas, 2016.
BRITTO, F. Empreendedores brasileiros: vivendo e aprendendo com grandes nomes. Rio de Janeiro : Campus, 2003. 246p
DICTIONARY, C. Cambridge dictionaries online. 2002. Disponível em: <http://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles/entrepreneur>. Acessado em: 13 de setembro de 2016
DOLABELA, F. Oficina do empreendedor. São Paulo: Cultura, 1999.
DOLABELA, F.(2010). A corda e o sonho. Revista HSM Management, 80, pp. 128-132.
DORNELAS, J. C. A. Transformando ideias em negócios. 2.ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2005.
DORNELAS, J.Transformando ideias em negócios. 3.ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2008. ?2ª reimpressão.
FARREL, L. C. Enterpreneurship. Fundamentos das organizações empreendedoras. São Paulo: Saraiva, 1993.
FILION, L. J. Diferenças Entre Sistemas Gerenciais de Empreendedores e Operadores de Pequenos Negócios.RAE-Revista de Administração de Empresas, v. 39, n. 4, out-dez, 1999
GEM -Global Entrepreneurship Monitor. Empreendedorismo no Brasil.Relatório global, 2009.
GEM -Global Entrepreneurship Monitor. Empreendedorismo no Brasil.Relatório global, 2010.
GEM -Global Entrepreneurship Monitor. Empreendedorismo no Brasil.Relatório global, 2015.
GODâI-DE-SOUSA, E. ; LOPES, J. E. F. Empreendedorismo tecnológico e startups: uma análise de cenários no contexto de universidades brasileiras.In: IX EGEPE -Encontro de Estudos sobre Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, Passo Fundo ?RS, 2016.
HISRISH, P. Entrepreneurship, intrapreneurship, and venture capital: the foundations of economic renaissance.Lexington: Lexington Book, 1986.
NOGUEIRA. M. H.; BORGES, G. de F.Por que as Empresas ?Fecham as Portas??: Compreendendo a Mortalidade de Empresas Locais.Revista Brasileira de Gestão e Engenharia, Centro de Ensino Superior de São Gotardo. Número XI, p. 118-133, 2015.
OLIVEIRA, F. A. Schumpeter: a destruição criativa e a economia em movimento.Revista de História Econÿmica & Economia Regional Aplicada?Vol. 10, Nº 16, Jan-Jun, 2014.
OLIVEIRA, R.R.et al. Gerenciamento de Projetos: Comparativo Bibliométricodos Anais de Congressos Brasileiros na Área de Administração e Engenharia de Produção.Revista de Gestão e Projetos-GeP, v. 7, n. 1, p. 15-31, 2016.
RIES, E. A startupenxuta: como os empreendedores atuais utilizam a inovação contínua para criar empresas extremamente bem-sucedidas / Eric Ries; [tradução Texto Editores]. ?São Paulo : Lua de Papel, 2012.
SARFATI, Gilberto. Crise é oportunidade para abrir negócio, defendem empreendedores. G1, São Paulo. Entrevista concedida ao Portal de Notícias da Globo (G1), a Tais Laporta. Disponível em: <http://g1.globo.com/economia/pme/noticia/2015/12/crise-e-oportunidade-para-abrir-negocio-defendem-empreendedores.html> Acessado em: 15 de agosto de 2016.
SCHUMPETER, J. A. Can capitalism survive?New York: Harper & Row, 1952, p.7.
SCHUMPETER, J. A.(1988). A teoria do desenvolvimento econÿmico. São Paulo, Nova Cultura.
SIGAHI, C. Plano de negócio de uma aceleradora de startupspara empresas maduras. Trabalho de conclusão de curso, Escola Politécnica da Universidade de São Paulo. Departamento de Engenharia de Produção. São Paulo, 2015
TABORDA, A. O que é uma start up?. 2006. Disponível em: < http://www.gesentrepreneur.com/pdf/o_que_e_uma_start_up.pdf> Acesso em: 02 de outubro de 2016
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 REMIPE - Revista de Micro e Pequenas Empresas e Empreendedorismo da Fatec Osasco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.